0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

حمل‌ونقل و لجستیک

فهرست مقاله

حمل‌ونقل و لجستیک (آماد) دو بخش مهم در صنعت واردات و صادرات کالا هستند و به اشتباه گاهی اوقات دیده شده که به جای یکدیگر به کار برده می‌شوند. در صورتی که در واقعیت این طور نیست و این دو با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.
حمل‌ونقل جابجایی کالا است اما لجستیک مدیریت حمل‌ونقل داخلی و خارجی کالا از سازنده به کاربر نهایی است. در واقع، حمل‌ونقل و لجستیک، دو بخش بسیار مهم از زنجیره تأمین محسوب می‌شوند.
عمده تفاوت‌های مربوط به حمل‌ونقل و لجستیک مربوط به تدارکات، ذخیره سازی، حمل‌ونقل، فهرست نویسی، جابجایی و بسته بندی کالاها است که در ادامه این مقاله نگاه دقیق‌تری به تفاوت‌های این دو خواهیم انداخت.

اگر علاقه مند به یادگیری در مورد مباحث حمل و نقل و لجسیتیک دارید در دوره ثبت سفارش و ترخیص کالا شرکت کنید یا با تماس بگیرید.

لجستیک چیست؟

مدیریت جریان کالا بین نقطه مبدأ و مقصد مصرف به منظور رفع نیازهای مشتریان یا شرکت‌ها است. منابعی که در لجستیک پشتیبانی می‌شوند شامل موارد فیزیکی مانند غذا، مواد، حیوانات، تجهیزات پزشکی و مایعات است.
لجستیک شامل علم برنامه‌ریزی برای مدیریت خدمات و اجرای رویه‌ها برای کارآمدترین و مؤثرترین ذخیره سازی و حمل‌ونقل کالا و خدمات است. خدمات و سایر اطلاعات از نقطه مبدأ به مصرف کننده از طریق کانال‌های Logistics ارسال می‌شود تا نیازهای مشتری را برآورده کند.
نکات مهم و موثر عبارتند از:

  • برنامه‌ریزی صحیح اولین قدم برای انجام کار است. برنامه‌ریزی در لجستیک شامل به دست آوردن محصول، امکانات برای نگهداری کالا قبل از تحویل و حمل‌ونقل محصولات به مصرف کنندگان نهایی است.
  • اتوماسیون نقش حیاتی در جهت افزایش کارایی یک شرکت حمل‌ونقل ایفا می‌کند.
  • روابط و همکاری‌های تیمی ‌یکی از جنبه‌های ضروری یک سازمان حمل‌ونقل محسوب می‌شود و به معنای آموزش کارکنان و داشتن یک مدیر تدارکات با مهارت‌های بین فردی است.
  • مدیریت انبار بخشی از مدیریت موثر Logistics است. عملیات انبار بستگی به نوع کالاهای در حال جابجایی و مدیر تدارکات بستگی دارد.
  • به طور موثر و مستمر برای بهبود کارایی عملیات، اطمینان از رضایت مشتری و افزایش بهره وری به طور مداوم در حال تحول است.
مطالعه کنید  استفاده از ترید آسان در ایران

حمل‌ونقل چیست؟

حمل‌ونقل کارآمد برای بقای یک سرویس حمل‌ونقل و توزیع مهم است. حمل‌ونقل کارآمد باید برای بهترین مسیر تحویل، بسته بندی مقرون به صرفه که سرمایه‌گذاری کم و ایمنی کالا را تضمین می‌کند، تجزیه و تحلیل شود.
خدمات حمل‌ونقل شامل جابجایی کالا و خدمات، افراد و حیوانات از یک مکان به مکان دیگر از طریق راه آهن، جاده، هوا، دریا، کابل، فضا یا خطوط لوله است. خدمات حمل‌ونقل را می‌توان به سه حوزه زیرساخت، وسایل نقلیه و عملیات تقسیم بندی کرد.
در هنگام برنامه ریزی برای حمل‌ونقل شما باید مواردی مانند هزینه، مدت زمان رسیدن محموله به کاربر، ارزش کالا و همچنین وزن و اندازه آن را تعیین کنید.

تفاوت بین لجستیک و حمل‌ونقل چیست؟

همانطور که اشاره شد در بسیاری از موارد به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. امروزه، خدمات لجستیک به خدمات حمل‌ونقل نزدیکتر می‌شوند. اما در واقع، مدیران شرکت‌های Logistics تصمیمات بسیار گسترده‌تری در مورد برنامه‌ریزی و سازماندهی کل فرآیند تولید، بسته بندی، مرتب سازی، ذخیره کالا اتخاذ می‌کنند.
تفاوت اصلی بین حمل‌ونقل و لجستیک این است که برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای در آماد وجود دارد و حمل‌ونقل این برنامه را برآورده می‌کند. لجستیک علاوه بر حمل‌ونقل کالا وظایف دیگری را نیز شامل می‌شود که عبارتند از:

  • بارگیری کانتینرها
  • تهیه مستندات
  • واردات و صادرات از کشور
  • آسیب احتمالی به محموله
  • همکاری با تامین‌کنندگان و شرکا
  • ارتباط با مشتریان

چه شما صاحب یک کسب و کار کوچک یا متوسط باشید، برای توسعه کسب و کارخود نیازمند سازمان‌های قابل اعتماد خواهید بود که فرآیند توسعه کسب و کارتان را تسهیل کنند. به طور حتم، شما به تنهایی نخواهید توانست که مدیریت کسب و کار خود از جمله یافتن مشتریان جدید و انجام معاملات، بازاریابی و تدارکات را به نحو عالی انجام دهید.
خوشبختانه، فناوری‌های جدید در حوزه حمل‌ونقل باعث تحول‌های مثبتی در کسب‌وکارها شده است. امروزه، ردیابی مرسوله آسان و راحت شده است و به دلیل شفافیت در نحوه عملکرد و توانایی اعمال کنترل منجر به اعتماد بیشتر مشتریان به شرکت‌های لجستیک گردیده است.

مطالعه کنید  ترید کالاها در بازارهای مالی

نتیجه‌گیری

درک تفاوت بین لجستیک و حمل‌ونقل برای به حداکثر رساندن سودآوری بسیار مهم است. لجستیک مفهومی ‌بسیار گسترده‌تر از حمل‌ونقل دارد و خدمات بیشتری را نسبت به حمل‌ونقل ارائه می‌دهد.
لجستیک به ادغام ذخیره سازی، جابجایی، مرتب سازی، بسته بندی و حمل‌ونقل کالاها می‌پردازد در حالی که تمرکز اصلی حمل و نقل تنها بر رساندن کالا به مقصد است.
پیشرفت‌های فناوری تأثیر قابل توجهی را بر هر دو بخش لجستیک و حمل‌ونقل داشته است و سیستم ردیابی به محض آماده شدن محموله آغاز می‌شود که باعث اعتمادسازی در مشتریان گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان عصر شبکه

برای تماس فرم زیر را تکمیل کنید