دوره Python

تاریخچه زبان برنامه نویسی پایتون:

این زیان برنامه نویسی، یک زبان برنامه نویسی همه منظوره، متن باز (open source)، سطح بالا، اسکریپتی و شی گرا است که توسط خیدو فان روسوم در سال ۱۹۹۱ میلادی در کشور هلند طراحی شد.

اهداف طراحی پایتون: 

هدف اصلی از طراحی پایتون، ساده بودن گرامر برنامه و بازدهی نسبتا بالای آن است. ساده بودن گرامر باعث آشنایی هر چه سریع تر برنامه نویس با این زبان میشود و این قابلیت باعث جذب سریع دانشجو در بازار کار خواهد شد. ساده بودن گرامر باعث می شود که برنامه نویس کمتر درگیر پیچیدگی های مربوط به زبان های برنامه نویسی مثل c++ و جاوا شود و به همین دلیل زمان تولید یک برنامه بسیار کوتاه تر خواهد بود.

وِیژگی های زبان پایتون:

ساده بودن گرامر به معنای قدرت پایین زبان پایتون نیست. سرعت اجرای برنامه پایتون نسبت به برنامه ای که با c++ نوشته شده، پایین تر است اما قدرت پایتون در این است که میتوان توابعی که با c++ نوشته شده را در محیط پایتون import کرد.

به عبارت دیگر فقط فراخوانی و مدیریت تابع با گرامر ساده پایتون انجام می شود و اجرای تابع با سرعت c++ انجام خواهد شد. به عنوان مثال QT محیط گرافیکی تولید برنامه های c++ هست. برای استفاده توابع کیوت در محیط پایتون، کتابخانه

ای به نام pyqt طراحی شده است که فقط کافی است در محیط پایتون عبارت import pyqt در ابتدای برنامه نوشته شود و در ادامه توابع مورد نیاز کیوت از طریق اجرای دستور pyqt.function فراخوانی گردند.

تفاوت نسخه ۲ و ۳ زبان پایتون:

پایتون در دو نسخه اصلی ۲ و ۳ ارائه می گردد. پشتیبانی نسخه ۲ پایتون تا سال ۲۰۲۰ میلادی ادامه خواهد داشت.به دلیل اینکه اکثر برنامه های موجود با نسخه ۲ طراحی شده اند و تفاوت ساختاری زیادی بین نسخه ۲ و ۳ وجود ندارد در دوره برنامه نویسی پایتون، ابتدا نسخه ۲ تدریس می شود و سپس امکاناتی که در نسخه ۳ اضافه شده است تدریس خواهد شد.

به دلیل کاربرد زیاد پایتون در محیط های اوپن سورس، نرم افزار پایتون (نسخه ۲) به صورت پیش فرض در توزیع های مختلف لینوکس نصب شده است.

برنامه های موجود در سیستم های رزبری(Raspberry) و آردوینو (Arduino) که از پردازنده های arm (پردازنده های موجود در گوشی های موبایل و تبلت)استفاده می کنند با زبان پایتون طراحی شده اند.

سرفصل ها:

فصل اول : روش برنامه نویسی
فصل دوم : متغییرها ، عبارات و دستورات
فصل سوم : توابع
فصل چهارم : شرطی ها و بازگشت
فصل پنجم : ساختار تکرار
فصل ششم : رشته ها
فصل هفتم : لیست ها
فصل هشتم : چند تایی ها
فصل نهم : دیکشنری
فصل دهم : کلاس و شی گرایی ( متدها ، وراثت ، چند ریختی و …)
فصل یازدهم : ساختارهای داده ای پیشرفته (لیست پیوندی ، صف ، پشته و درخت ها)
فصل دوازدهم : کار با فایل ها
فصل سیزدهم : روش های کنترل اعتراض (Exception Handling)
فصل چهاردهم : آشنایی با روش های مختلف تولید برنامه گرافیکی

مدت دوره :

۴۰ ساعت

پیشنیاز :

آشنایی با سیستم عامل

بیشتر بخوانید