دوره Python

تاریخچه زبان برنامه نویسی پایتون:

این زیان برنامه نویسی ، یک زبان برنامه نویسی همه منظوره ، متن باز (open source) ، سطح بالا ، اسکریپتی و شی گرا است که توسط خیدو فان روسوم در سال ۱۹۹۱ میلادی در کشور هلند طراحی شد.

 

اهداف طراحی پایتون:

هدف اصلی از طراحی پایتون ، ساده بودن گرامر برنامه و بازدهی نسبتا بالای آن است. ساده بودن گرامر باعث آشنایی هر چه سریعتر برنامه نویس با این زبان میشود و این قابلیت باعث جذب سریع دانشجو در بازار کار خواهد شد. ساده بودن گرامر باعث میشود که برنامه نویس کمتر درگیر پیچیدگی های مربوط به زبان های برنامه نویسی مثل c++ و جاوا شود و به همین دلیل زمان تولید یک برنامه بسیار کوتاه تر خواهد بود.

 

وِیژگی های زبان پایتون:

ساده بودن گرامر به معنای قدرت پایین زبان پایتون نیست . سرعت اجرای برنامه پایتون نسبت به برنامه ای که با c++ نوشته شده ، پایین تر است اما قدرت پایتون در این است که میتوان توابعی که با c++ نوشته شده را در محیط پایتون import کرد.

به عبارت دیگر فقط فراخوانی و مدیریت تابع با گرامر ساده پایتون انجام می شود و اجرای تابع با سرعت c++ انجام خواهد شد. به عنوان مثال QT (کیوت) محیط گرافیکی تولید برنامه های c++ هست .برای استفاده توابع کیوت در محیط پایتون ، کتابخانه

ای به نام pyqt طراحی شده است که فقط کافیست در محیط پایتون عبارت import pyqt در ابتدای برنامه نوشته شود و در ادامه توابع مورد نیاز کیوت از طریق اجرای دستور pyqt.function فراخوانی گردند.

 

تفاوت نسخه ۲ و ۳ زبان پایتون:

پایتون در دو نسخه اصلی ۲ و ۳ ارائه می گردد. پشتیبانی نسخه ۲ پایتون تا سال ۲۰۲۰ میلادی ادامه خواهد داشت.به دلیل اینکه اکثر برنامه های موجود با نسخه ۲ طراحی شده اند و تفاوت ساختاری زیادی بین نسخه ۲ و ۳ وجود ندارد در دوره برنامه نویسی پایتون ، ابتدا نسخه ۲ تدریس می شود و سپس امکاناتی که در نسخه ۳ اضافه شده است تدریس خواهد شد.

به دلیل کاربرد زیاد پایتون در محیط های اوپن سورس ، نرم افزار پایتون (نسخه ۲) به صورت پیش فرض در توزیع های مختلف لینوکس نصب شده هست.

برنامه های موجود در سیستم های رزبری(Raspberry) و آردوینو (Arduino) که از پردازنده های arm (پردازنده های موجود در گوشی های موبایل و تبلت)استفاده می کنند با زبان پایتون طراحی شده اند.

سرفصل ها:

فصل اول : روش برنامه نویسی
فصل دوم : متغییرها ، عبارات و دستورات
فصل سوم : توابع
فصل چهارم : شرطی ها و بازگشت
فصل پنجم : ساختار تکرار
فصل ششم : رشته ها
فصل هفتم : لیست ها
فصل هشتم : چند تایی ها
فصل نهم : دیکشنری
فصل دهم : کلاس و شی گرایی ( متدها ، وراثت ، چند ریختی و …)
فصل یازدهم : ساختارهای داده ای پیشرفته (لیست پیوندی ، صف ، پشته و درخت ها)
فصل دوازدهم : کار با فایل ها
فصل سیزدهم : روش های کنترل اعتراض (Exception Handling)
فصل چهاردهم : آشنایی با روش های مختلف تولید برنامه گرافیکی

مدت دوره :

۴۰ ساعت

پیشنیاز :

آشنایی با سیستم عامل

بیشتر بخوانید