0
کارگاه سواد مالی

سبد خرید شما خالی است.

کارگاه سواد مالی

وقتی مردم درباره سواد صحبت می کنند،معمولا منظورشان این است که بلد باشند به خوبی بخوانند. ولی داستان چیزی بیشتر از این است. سواد یعنی خوب بودن در چیزی ولی من میگویم یعنی توانایی برای صحبت کردن به زبان رشته خاصی. صحبت کردن راجع به پول مستلزم یک زبان کاملا جدید است.

3،500،000تومان
نوع دوره:

حضوری و غیر حضوری

زمان دوره:

20 ساعت

تعداد جلسات:

7 جلسه

سطح برگزاری دوره:

مقدماتی

پیشنیاز

ندارد

گواهی پایان دوره:

گواهی آموزشی

دکتر مهدی برآسود
دکتر مهدی برآسود

دکتری - مهندسی مالی

درباره دوره

معرفی دوره کارگاه سواد مالی

  • شما به چه کسانی بی‌سواد می‌گوئید ؟
  • به همکارانی که نمی‌توانند از پس کار خود برآیند ؟
  • به فرزندتان که نمره خوبی در مدرسه نگرفته و یا به دوستی که جست‌وجو در اینترنت را بلد نیست ؟

وقتی مردم درباره سواد صحبت می کنند،معمولا منظورشان این است که بلد باشند به خوبی بخوانند. ولی داستان چیزی بیشتر از این است. سواد یعنی خوب بودن در چیزی ولی من میگویم یعنی توانایی برای صحبت کردن به زبان رشته خاصی. صحبت کردن راجع به پول مستلزم یک زبان کاملا جدید است.

بهتر است پیش از آن که بخواهیم سواد مالی را تعریف کنیم ببینیم خود کلمه سواد یعنی چه و در زمینه‌های دیگر به چه کسانی با‌سواد می‌گویند و بعد آن ها را با مسایل مالی شبیه‌سازی کنیم.

  • شما چگونه در بقیه زمینه‌ها به برخی‌ها باسواد می‌گوئید؟
  • یک معلم، یک مهندس، یک دکتر یا هر کس دیگری چگونه به نظر شما یا به درستی باسواد هستند؟

یک فرد باسواد کسی است که کارش را به خوبی بلد است، از سوال کردن در مورد چیزهایی که نمی‌داند ابایی ندارد، انتقادپذیر است، دانش انجام کارش را دارد، می‌داند چگونه از ابزار های موجود استفاده کند، در مورد حرف‌هایش فکر می‌کند، عواقب تصمیم‌هایش را پیش از اجرای کار می‌داند و می‌شناسد و برای آن ها برنامه‌ریزی دارد. انتخاب این موضوع به این دلیل بود که این موضوع مهم هیچ گاه درمدرسه تدریس نمی شود.

طولانی‌ترین راه‌ها با نخستین گام‌ها آغاز می‌شوند. گرچه این سخن درست است ، اما در ایجاد دوره های علمی و انتقال دانش، کسی نخستین گام ها را به خاطر ندارد. همچنین در این راه به درستی نمی‌توان از نقطه آغاز سفر سخن گفت و خط سیر و منزلگاه‌های آن را با نشان‌هایی معین نمایان ساخت.

در حال حاضر، نکته شایان توجه یافتن راهکارها و کنش‌گرانی است که با آموزش دادن و انتقال یافته‌ها و تجربیات افراد صاحب‌نظر، گامی هرچند کوچک در راستای گسترش و به اشتراک گذاشتن دانش و آگاهی در قالب یک دوره آموزشی دارند. با گسترش بازارهای مالی و با توجه به نیاز روزافزون طیف وسیعی از دانشجویان و پژوهشگران رشته‌های مختلف، از جمله علم اقتصاد، مدیران، مشاوران سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران و نیز علاقمندان به موضوعات بازار سرمایه، و همچنین فراگیر شدن این بازار در میان آحاد جامعه، آموزش عمومی و تخصصی در حوزه بازارهای مالی بیش از پیش اهمیت یافته است.

در دنیای امروز، یکی از نشانه‌ها رسیدن به بلوغ فکری، نحوه دخل و خرج پول به سبکی عاقلانه است. به اعتقاد اغلب کارشناسان اقتصاد و مالی شخصی، کسب مهارت‌های مورد نیاز جهت یک برنامه‌ریزی مالی بلندمدت باید از همان سنین ابتدایی آغاز شود. با توجه به این نکته، بسیاری از افراد با این موضوع که چگونه با مسئولیت‌های مالی و برنامه‌ریزی‌ها آشنا شوند، دست به گریبان‌اند و شوربختانه در این حوزه منابع آموزشی مناسبی پیدا نمی‌کنند.

بارها در مواجهه با مسائل روزمره، بر سر دوراهی با چند گزینه قرار می‌گیریم. اینکه با نگاه اقتصادی (مجدد تأکید می‌کنم صرفاً معیار مالی و اقتصادی، چرا که تصمیم گیری با سایر معیارها می‌تواند به پاسخ‌های متفاوتی منتهی شود که مراد این نوشته نمی‌باشد) فلان کار را خودمان انجام دهیم به صرفه‌تر است یا اینکه انجام آن را به دیگری بسپاریم.

در زندگی هر یک از ما، بسیار اتفاق می‌افتد که هزینه‌های پیش‌بینی‌ نشده‌ای به ما تحمیل می‌گردند؛ از هزینه‌های سرسام‌آور پزشکی گرفته تا هزینه‌های کوچک مثل خرید هدیه ازدواج یا کادو تولد. گاهی اوقات درآمد ما حتی کفاف مخارج پیش‌بینی‌ شده ما را نمی‌گیرد و مصداق این شاه بیت معروف سعدی می‌گردیم:

“بر احوال آن مرد باید گریست          که دخلش بود نوزده، خرج بیست.”

اگر در زمان حیات شیخ اجل، جناب سعدی، مردم می‌توانستند هر چیزی را که نیازمند به دانستن درباره امور مالی‌شان بود، به آسانی از محل تجربیات خود یا دیگران فرا بگیرند، این زمان خیلی وقت پیش به پایان رسیده است. امروزه اقتصاد جهانی و امور مالی به طرقی عمل می کنند که برای تعداد قابل‌ توجهی از مردم مرموز است. حساب تخمینی جناب سعدی کنار گذاشته شده است و به جای آن، ما نسخه‌های پیچیده و متنوعی برای شادی و گریستن میابیم. ابزارهای مرموز سرمایه‌گذاری، قوانین مبهم مالیاتی، و فناوری‌های رایانه ای مثل بلاک‌چین، هوش مصنوعی دائماً در حال تغییر، تغییر سیستم‌های پیچیده بازار پول و سرمایه و … . اکنون مردم با وجود فرصت‌های متعدد و جذاب سرمایه‌گذاری‌ با سطوح بی‌ سابقه‌ ریسک نیز مواجه‌اند. حجم بازارهای مالی رشد یافته و پیچیدگی‌های آن دگرگون شده است. این تغییرات در چشم‌انداز مالی و بورسی به طور مستقیم و غیرمستقیم بر زندگی افراد و تصمیماتی که آنها به عنوان کارگران، مصرف‌کنندگان، پس‌اندازکنندگان، وام‌گیرندگان و سرمایه‌گذاران اتخاذ می‌کنند، اثر می‌گذارد.

تعریف سواد مالی و مالی شخصی

همه ما در زندگی روزمره خود با مسائل مالی زیادی مواجه می‌شویم و ناچار به تصمیم‌گیری‌هایی هستیم که بر زندگی ما تأثیر می‌گذارند. مسائلی مانند اینکه

  • اکنون چه کار پاره‌وقت یا داوطلبانه‌ای را می‌توانم انجام دهم تا در آینده شغل مورد نظرم را بیابم؟
  • برای رفت و آمد به خودرویی نیاز دارم. آیا اقدام به خرید یک خودروی صفر کیلومتر کنم یا خودرو کارکرده با قیمت پایین تر بخرم و یا اینکه از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نمایم؟
  • برای رسیدن به اهدافم ، نیازمند پس انداز بیشتری هستم، چگونه این پس انداز را برنامه ریزی کنم؟
  • مقدار پس اندازم برابر پرداخت هفتاد درصد از قیمت آپارتمان کفایت می کند، مابقی را وام بگیرم یا همچنان به اجاره نشینی ادامه دهم؟
  • برای تامین مخارج آینده ام، چگونه پس انداز حال را سرمایه گذاری کنم؟
  • سرمایه گذاری در سپرده های کوتاه مدت و بلند مدت بانکی بهتر است یا خرید سهام بورس یا اعتماد به افرادی که با پولم می تواند کار کنند و درصدی از سود فعالیت های خود را به من بدهند؟
  • در خرید کالا هایی مانند تلویزیون، لپ تاپ، تبلت، ساعت هوشمند یا موبایل چقدر خرید چه نوع ضمانت هایی کنم؟

پاسخ به این گونه ها پرسش ها و هزاران پرسش مشابه که در مقاطع مختلف زندگی
با آن مواجه می شویم، نیازمند سوار مالی مناسب است که در حوزه مالی شخصی به آن پرداخته میشود. لذا حوزه مالی شخصی ارتباط بسیار نزدیکی با سبک اقتصادی زندگی دارد و بیش از هر حوزه دیگری در اقتصاد به زندگی روزمره افراد و خانواده ها مرتبط است.

تا کنون تعریف متعددی برای مالی شخصی و سواد مالی ارائه شده است و از در حال حاضر، هیچ توافقی برای تعریف این دو وجود ندارد این امر مشکلاتی را در سنجش سواد مالی افراد ایجاد کرده است و هر نهاد بر حسب تعریف خود
از سواد مالی به طراحی ابزارهای سنجش سواد مالی پرداخته است. ائتلاف جامپ استارت برای سواد مالی در سال ۲۰۰۷ سواد مالی را چنین تعریف میکند
سواد مالی توانایی استفاده از دانش و مهارتها در مدیریت کارایی منابع مالی برای امنیت مالی طول عمر شخص میباشد
کارانی
سازمان توسعه و همکاری اقتصادی که به حال تعاریف مختلفی را از سواد مالی ارائه کرده است و این سازمان در سال ۲۰۱۱ سواد مالی را چنین تعریف کرد” سواد مالی توانایی قضاوت آگاهانه تصمیم گیری
موثر درباره استفاده و مدیریت پول می باشد
 این سازمان در سال ۲۰۱۳ تعریف جامع تری را از سواده مالی ارائه نموده سواد مالی ترکیبی از آگاهی، دانش، مهارت های گرایش و رفتارهای مالی لازم برای تصمیم گیری صحیح مالرو سرانجام ، دست یابی به وضیعت مشاهده مالی فردی می باشد.
 سواد مالی عبارت است از قابلیت مردم جهت پردازش اطلاعات اقتصادی و اتخاذ تصمیمات آگاهانه درباره برنامه ریزی مالی، ثروت اندوزی، بدهی و
مستمری ها ( لوزاردی میچل و کورتو ۲۰۱۴)
سواد مالی از نظر مفهومی شامل تعاریف جدیدی چون داش مفاهیم مالی قابلیت تبادل اطلاعات مالی، استعداد مدیریت مالیه شخصی مهارت در اتخاذ تصمیمات مالی مناسب و اعتماد به نفس در برنامه ریزی موثر برای نیازهای مالی آتی است. (فراکزک وکلیمونتویکز 2015) سواد مالی توانایی به کارگیری دانش و توانمندی ها و قابلیتهای دارم رادار است در حقیقت تمرکز اصلی سواد مالی نه تنها شامل دانش است بلکه شامل رفتارها و حرکت های مالی  و رویکرد آن است ( والسند ۲۰۱۷)

سرفصل های کارگاه سواد مالی

فصل اول: گام اول

  • تغییر دیدگاه به تفکر ثروت

  • ابتدا هزینه یا درآمد ؟

  • آیا دو ویژگی مدیریت زمان و نحوه خرج کردن پول در شما وجود دارد ؟

  • استقلال نسبی هزینه و درآمد چیست؟

  • اصل پارکینسون !

  • اندیشه ثروتمندان (قانون آهن ربا) – ٢٣ قانون پول برای ثروتمند شدن

  • تفکر اقشار مختلف جامعه ( فقیر، کارمند، سرمایه دار و … )

  • سفر شما به سوی آزادی مالی از اینجا آغاز می شود.

  • راهی نوین برای یادگیری

  • قبل از هر چیز بگذارید مستقیما به یک موضوع بپردازم : شما زیرک هستید ! من می خواستم خیالم راحت شود شما از همین ابتدا این مسئله را می دانید. افسانه هوش و هوش هرکس شیوه یادگیری خاصی دارد.

  • روش یادگیری شما چیست ؟

  • ثروتمندان چگونه به آزادی مالی دست یافته اند ؟

  • آیا راهی وجود دارد تابتوان به آزادی مالی دست یافت ؟

فصل دوم: گام دوم

  • شناخت انواع درآمد

  • درآمد حاصل از حقوق، درآمد حاصل از کارآفرینی، درآمد حاصل از سرمایه گذاری اوراق

فصل سوم: گام سوم

  • شناخت هزینه، تفاوت درآمد با هزینه چیست؟

  • آشنایی با دارایی، مدیریت دارایی ها

  • آشنایی با بدهی و...

گواهینامه بین المللی دوره آموزشی نتورک پلاس (Network+)

نمونه مدرک دوره کارگاه سواد مالی

مدرک عصر شبکه قابلیت ترجمه و استفاده برای امور مهاجرتی را نیز داراست. مدارک دوره‌های حضوری و آنلاین در این آموزشگاه هیچ تفاوتی با هم ندارند.

اشتراک گذاري

مشاوره رایگان عصر شبکه

برای تماس فرم زیر را تکمیل کنید