0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

آشنایی با فرآیند صادرات و واردات

فهرست مقاله

واردات و صادرات اساس تجارت بین‌المللی را تشکیل می‌‌دهند. در واقع، تراکنش‌های واردات و صادرات هستند که راه‌اندازی کسب‌وکارهای تجارت‌های بین‌المللی و ارسال کالا به سراسر جهان را ممکن می‌‌سازند. آشنایی با فرآیند صادرات و واردات به شما امکان می‌‌دهد تا با اطمینان و محکم‌تر در این عرصه گام بردارید.
واردات کاهایی هستند که از خارج از کشور به داخل ارسال می‌‌شوند در حالی که صادرات به ارسال کالا از داخل کشور به خارج اطلاق می‌‌شود. هر کشوری برای نظارت بر فرآیند صادرات و واردات قوانین مخصوص به خود را دارد که پیروی از این قوانین به منظور تسهیل فرآیند تجاری شما ضروری است.

واردات و صادرات

تاریخچه واردات و صادرات به امپراتوری روم باز می‌‌گردد، زمانی که بازرگانان اروپایی و آسیایی کالاهایی را از سراسر سرزمین‌های وسیع اوراسیا وارد و صادر می‌‌کردند. سپس، تجارت در امتداد جاده ابریشم در قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی رونق گرفت. فرآیند واردات و صادرات به دو صورت تقسیم می‌‌شود که عبارتند از:
• مستقیم
• غیر مستقیم
هر کشوری از دارایی‌ها و توانایی‌های خاصی برخوردار است که ممکن است در کشور دیگری این توانمندی‌ها یا وجود نداشته باشد و یا اینکه به دلایلی در ضعف قرار داشته باشند که برای جبران نقاط ضعف نیاز به واردات احساس می‌‌شود.

فرآیندهای واردات و صادرات

درک فرآیند صادرات و واردات اولین گام برای موفقیت در یک تجارت محسوب می‌‌شود. صادرات و واردات هر کدام به صورت جداگانه چرخه‌های مربوط به خود را دارا هستند. چرخه واردات عبارتند از:
1- انتخاب محصول
برای اینکه بتوانید در فرآیند واردات محصول به بیشترین سود برسید انتخاب محصول مناسب از جمله مهمترین اقداماتی است که شما باید انجام دهید. برای انتخاب محصول مناسب شما باید به سراغ محصولی بروید که در داخل کشور بیشترین تقاضا برای آن وجود دارد. همچنین شما می‌‌توانید تقاضاهای آینده را نیز در نظر بگیرید.
2- شناسایی کشور تامین کننده
پس از اینکه محصول مورد نظر خود برای واردات را انتخاب کردید، نوبت به انتخاب کشور تأمین کننده است. در هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب کشور شما باید نرخ‌ها، مزایا، کیفیت و برخی از موارد دیگر را با یکدیگر مقایسه کنید. انتخاب بهترین کشور صادر کننده است که می‌‌تواند به شما کمک کند تا حداکثر مزیت را از یک تجارت کسب کنید.
3- انتخاب بهترین تامین کننده
به عنوان یک وارد کننده، همیشه می‌‌توانید نمونه محصول را از صادرکنندگان مختلف بخواهید تا بتوانید در کیفیت یک محصول مقایسه بهتری را داشته باشید.
4- شرایط پرداخت
یکی از مهمترین بخش‌های فرآیند صادرات و واردات محصول، نحوه پرداخت و مذاکره است که شامل مذاکره نهایی بین خریدار و فروشنده است. شما به عنوان یک واردکننده حق دارید قیمتی درخواستی خود را اعلام کنید. شما همچنین باید درباره عوارض واردات محصول خاص نیز بحث کنید.
5- صدور دستور خرید طبق قرارداد
وارد کننده باید سفارش خرید یا ارائه مشخصات کالای وارداتی با ذکر مقدار، نرخ مورد بحث و نوع کیفیت محصول را برای صادر کننده ارسال کند.
6- تهیه اسناد
به منظور ترخیص کالا از گمرک و انجام مراحل قانونی شما نیاز به تهیه یکسری اسناد و مدارک و ارائه آنها به گمرک دارید. برای این منظور شما می‌‌توانید از یک نیروی متخصص برای این کار کمک بگیرید و با پرداخت حقوق بتوانید سریع‌تر فرآیند ترخیص کالا را انجام دهید.
7- توزیع محصول
آخرین فرآیند در واردات محصول توزیع محصول بین توزیع کنندگان و خرده فروشانی است که قبلاً قرارداد فروش اقلام وارداتی با شما وضع کرده‌اند.

و اما چرخه صادرات شامل مراحل زیر است:

1- استعلام قیمت از خریدار
صادر کننده برای خرید یک محصول خاص از خریدار استعلام محصول دریافت می‌‌کند.
2- ارسال قیمت به وارد کننده
شما به عنوان یک صادرکننده باید قیمت کالای مورد نظر را برای وارد کننده ارسال کنید. در بسیاری از اوقات وارد کننده برای بررسی کیفیت از شما نمونه محصول را درخواست می‌‌کند.
3- تایید محصول و سفارش خرید
هنگامی‌‌ که وارد کننده کیفیت نمونه را تأیید کرد، یک سفارش خرید را دریافت خواهید کرد که جرئیات کامل سفارش را شرح داده است.
4- شرایط پرداخت و قرارداد
یکی از مهمترین مراحل در فرآیند صادرات همین مورد است که شامل معامله نهایی بین خریدار و تأمین کننده است. در اینجا شما می‌‌توانید نگاهی به سفارش خرید و خواسته‌های خریدار بیندازید و قیمتی منصفانه را ارائه دهید. تصمیم‌گیری درست در مورد اینکوترمز به کاهش خطرات و نگرانی‌های آینده کمک می‌‌کند و در نهایت برای شما یک صادرات موفق را رقم خواهد زد.
5- استخدام متخصص برای رزرو کانتینر
یک صادر کننده برای ترخیص کالاهای صادراتی خود از مقصد بندر داخلی به یک فرد متخصص نیاز دارد. صادر کننده باید هزینه رزرو کانتینر را به فرد بپردازد. همچنین آن فرد کانتینرهای خالی را به انبار صادرکننده ارسال می‌‌کند.
در انتها، در این مقاله ما تمام تلاش خود را داشتیم تا فرآیند صادرات و واردات را به روشی آسان و مختصر به شما توضیح دهیم. البته فرآیند صادرات و واردات برای هر محصول ممکن است کمی ‌‌متفاوت از محصولات دیگر باشد و البته کشور مبدأ یا مقصد برای صادرات و واردات نیز می‌‌تواند تا حدی این فرآیندها را تحت تأثیر خود قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان عصر شبکه

برای تماس فرم زیر را تکمیل کنید