0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

انواع سیستم عامل در شبکه

سیستم عامل چیست؟

سیستم عامل ها وظیفه منتقل کردن دستور های ارسالی از سمت ما (با استفاده از ابزارهایی مانند Mouse و کیبورد) به سخت افزار را دارند و به صورت میانجی، ارتباط  را با سخت افزار کامپیوتر برقرار می سازند . 

سیستم عامل شبکه

 سیستم عامل هایی که اغلب در شبکه مورد استفاده قرار می گیرد بسیار کامل تر از سیستم عامل های کامپیوترهای معمولی هستند.

سیستم عامل شبکه Network Operating System(NOS)  نرم افزاری است که یک شبکه، ترافیک و صف پیام‌های روی آن، همچنین دسترسی چندین کاربر به یک منبع نظیر یک فایل را کنتر ل میکند وعملیات مدیریتی مهمی نظیر کنترل امنیت را میسر می سازد. یک سیستم عامل شبکه فقط شامل همان ابزارهای شبکه ای که در سیستم عامل های موجود مانند ویندوز وجود دارند نیست. بلکه یک سیستم عامل شبکه در واقع سیستم عاملی است که مخصوص استفاده بر روی شبکه (به خصوص برای سرویس دهنده ها) و به منظور بهینه سازی عملکرد شبکه نوشته شده است . برخی از سیستم عامل های شبکه ی  معروف به قرار زیر هستند:

Windows NT
IBM AIX
Sun Sularis
Plan 9 from Bell Labs
Inferno
Windows 2000 Data Center Server
Windows 2000 Advanced Server
Windows 2000 Server
Windows 2003 Server(Enterprise ,Web Editions)
Windows 2008 Server(Beta 3)
Novell NetWare
Red Hat Linux

 سیستم عامل لینوکس

 سیستم عامل Linux به دلیل استواری بیشتر در اغلب مواردی که نیاز به Uptime بالا و امنیت تضمین شده وجود داشته باشد مورد استفاده داده می شود .  زبان های برنامه نویسی قابل پشتیبانی در این سیستم عامل HTML و PHP و … می باشند که برای ذخیره سازی اطلاعات روی آن می‌توان از بانک اطلاعاتی قدرتمند MYSQL استفاده نمود. در این نوع سیستم عامل، سرویس دهنده های وب قدرتمندی نظیر Apache و Lite Speed و … سرویس دهی نموده و تعداد Process های در حال اجرای هم زمان بیشتری نسبت به سایر سیستم عامل ها قابل پشتیبانی می باشند.
کد نویسی لینوکس بر اساس Unix بوده و بسیار امن تر از ویندوز می باشد، بدین صورت که ضروری نیست که پس از نصب و راه اندازی، آنتی ویروس  بر روی سیستم نصب گردد.  سیستم عامل لینوکس بطور کلی رایگان بوده و به دلیل وجود Kernel به عنوان هسته در آن، در صورت هنگ کردن یک برنامه، امکان استفاده از سایر برنامه ها وجود دارد و بدین صورت نیست که کل سیستم هنگ کرده و نیاز به راه اندازی مجدد داشته باشد. در لینوکس نیازی به نصب Driver های سخت افزاری پس از نصب سیستم عامل نیست. Linuxبه طور پیش فرض تمامی سخت افزار ها را می شناسد.

از انواع سیستم عامل های لینوکس می توان بهCentOS، Redhat، Ubuntu، Esxi و … اشاره نمود. سیستم عامل ویندوز نیز در نسخه های متفاوتی از جمله ویندوز سرور 2003، ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و … ارائه گردیده است.

 سیستم عامل ویندوز در سیستم عامل Windows با تنوع بیشتری از زبان های برنامه نویسی روبرو هستیم. زبان هایی نظیر   HTML و  PHP که در لینوکس پشتیبانی می شدند در ویندوز نیز می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر آن، این سیستم عامل از زبان هایASP Classic ،  ASP.Net و چهارچوب هایی نظیر MVC و WCF و .. نیز پشتیبانی می نماید. علاوه بر بانک اطلاعاتی MYSQL در سیستم عامل ویندوز می‌توان از نسخه های متقاوت بانک اطلاعاتی MSSQL نیز بهره برد. رابط گرافیکی بسیار قدرتمند، این سیستم عامل را از محیط های متنی Linux جذاب تر می کند. سرویس دهنده وب در این سیستم عامل IIS بوده و از Down Time ای بیشتری نسبت به Linux برخوردار است.

 تفاوت سیستم عامل لینوکس با ویندوز

فایل های سیستمی در لینوکس (XFS) تا ۱۰۰۰ ترابایت را پشتیبانی می نمایند. در حالی که فایل های سیستمی در ویندوز (NTFS) تا ۱۶ ترابایت را بدون مشکل Support می نمایند. همچنین تعداد پردازنده های قابل پشتیبانی در لینوکس ۱۰۲۴ عدد می باشد که در ویندوز این قابلیت وجود ندارد.

آشنایی با خصوصیت های سیستم عامل  شبکه 

سیستم عامل هایی که در شبکه استفاده می شوند ویژگی هایی را افزون بر سیستم عامل هایی که در کاربردهای خانگی مورد استفاده قرار می گیرند دارند. برخی از این ویژگی ها عبارت است از :

  •  امنیت  Security 
  • چند وظیفه ای  Multitasking
  • پشتیبانی از چندین پردازنده  Multi Processor Support
  • قابلیت اطمینان و پایداری  Stable &Reliable 
  • تحمل خطا Fault Tolerance
  • نرم افزار تهیه نسخه پشتیبان  Backup Utilities
  • ابزارهای مدیریتی  Unified Administrative Tools &Simple 
  • پشتیبانیSupport

-1  امنیت:

مهم ترین ویژگی  سیستم عامل امنیت آن است. مسائل امنیتی هر چند که باعث کندی سیستم ها می شود ولی  به عنوان یک ویژگی اصلی سیستم عامل شبکه حساب می شود . امنیت سیستم عامل را می توان در حوزه های مختلفی بررسی کرد به طرز مثال:

الف) امنیت در حوزه دسترسی بـه دیسک و فایل – سیستم (File System Security &Disk )

ب) امنیت در حوزه عملیاتی که کاربرد های عام دارند مانند:

تغییر ساعت سیستم (Changing System time)

نصب نرم افزار، سخت افزار و انجا م تنظیمات  (Software Installation &Hardware) اجرای برنامه ها و تغییر در پارامترهای مربوطه(Services &Running Applications)

ج) امنیت در حوزه شبکه های کامپیوتری و اطلاعات تبادلی (Network Services)

د) امنیت در ورود به سیستم (System Login)

2-چند وظیفه ای بودن:

توانایی اجرای هم زمان چندین برنامه با هم را می گویند. این ویژگی امروزه در تمامی سیستم ها وجود دارد و یک ویژگی عادی به شمار می رود. سیستم عامل DOS به عنوان یک سیستم عامل قدیمی، Multi task نیست اما سیستم عامل های خانواده ی ویندوز همگی چند وظیفه ای هستند.

3-پشتیبانی از چندین پردازنده:

می دانیم که هر چه تعداد پردازنده های موجود روی یک برد اصلی بیشتر شود کارها سریع تر انجام می شود. امروزه بردهای چند پردازنده در دو زمینه عمده کاربرد دارد.

ــ سرویس دهنده ها

ــ رایانه هایی که عملیات سنگین گرافیکی و پویا را انجام می­دهند (Graphic­Workstations).

بنابراین در مواردی که نیاز به استفاده از بردهایی با بیش از یک CPU باشد لازم است تا سیستم عامل نیز بتواند آن‌ ها را شناسایی کرده و استفاده کند.در سیستم عامل های شرکت مایکروسافت، فقط سیستم عامل های خانواده ویندوز NT قادر به شناسایی و بهره برداری از چندین CPU هستند.پشتیبانی از چندین پردازنده در سیستم عامل ها با ٢ سیاست کلی متقارن و نامتقارن انجام می شود،

 4-تحمل خطا: عدم تأخیر در ارائه سرویس ها و قدرت تحمل در هنگام بروز مشکل و خطاهای بیشتر  سخت افزاری است  که به عبارت دیگه تحمل خطا به (اختصار FT) قابلیتی است در سیستم عامل که می تواند هنگام بروز مشکلات از تجهیزات جایگزین استفاده کرده و بدون تأخیر (یا با تأخیر بسیار کوتاه) به طور خودکار به سرویس دهی ادامه دهد. نکته اصلی در FT این است‌، که هنگام بروز خطا زمان قطع شدن سرویس خیلی کوتاه است که عملیات جایگزین بدون عوامل انسانی به طور خودکار صورت می گیرد که سرپرست سیستم  می تواند در وقت مناسبی  اشکال آن را  بررسی کند و رفع کند. 

مشاوره رایگان عصر شبکه

برای تماس فرم زیر را تکمیل کنید