0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تفاوت TCP/IP و OSI

فهرست مقاله

تفاوت TCP/IP و OSI
تفاوت osi وTcp/ip

·         مدل OSI

یکی از پلن ها و ساختمان های شبکه مدل OSI (open system Interconnection ) است که قبل از پیدایش این مدل شبکه ها ایزوله بوده اند. این مدل به عنوان اولین استاندارد شبکه معرفی شد و تمامی شبکه ها برای ارتباط خود با دیگر شرکت ها مجبور به استفاده از آن شدند. معماری این مدل از هفت لایه تشکیل شده است و هر لایه از خروجی و دست آورد لایه پایین تر خود بدون آگاهی از اطلاعات استفاده می کند.

این لایه ها عبارت اند از:

1.فیزیکی

2.پیوند داده

3.شبکه

4.انتقال

5.نشست

6.نمایش

7.کاربرد

Physical:

کار این لایه ترابرد بیت های اطلاعات است. وظیفه آن به این صورت است که تمامی داده های دریافتی را تبدیل به صفر و یک می کند و به صورت بسته برای لایه بالاتر ارسال می کند.

Data Link:

وظیفه این بخش رساندن پکت ها به دست دریافت کننده است. همچنین در این لایه آدرس مک را نیز به بسته ها اضافه می کنند.

Network:

وظیفه این بخش دادن آدرس و Routing می باشد.

Transport:

در شبکه ما نمی توانیم همه بیت ها را به صورت یکجا ارسال کنیم پس در نتیجه باید آنها را به تکه های کوچک تقسیم کنیم. کار این قسمت نیز دقیقا به همین صورت می باشد.

Session:

برقراری تعادل زمانی بین دو رایانه همچنین مبدا و مقصد بر عهده پنجم یعنی نشست می باشد.

Presentation:

مسئولیت این Layer دیتا فرمتینگ است.

Application:

این لایه در اصل در نامگذاری عدد هفت را به خود اختصاص می دهد اما استارت تمام موارد OSI از این Layer شروع می شوند.

در این جا ارتباط بین کامپیوتر ابتدا برقرار می شود و برنامه ها از این طریق با نتورک کانکشن پیدا می کنند .

پروتکل به چه معناست؟!

به مجموعه قوانین و قراردادهایی گفته می‌‌شود که تعیین می کند چگونه رایانه های درون شبکه با هم ارتباط برقرار کنند.

 

·         پروتکل TCP/IP

یکی از مهم ترین قوانین در شبکهTCP/IP (Transmission Control Protocol/Internet protocol)  می باشد. همان گونه که مشخص است این پروتکل از دو بخش تشکیل شده است که یکی چگونگی رد و بدل کردن اطلاعات و دومی ارتباط میان کامپیوترها می باشد.

از ویژگی های اصلی و ارزشمند این Protocol امنیت بالا و قابل پیشرفت بودن بسیار آن می باشد. در معماری این پروتکل از چهار لایه استفاده شده است که تقسیم بندی کارها صورت گرفته است.

1.     Network Interface یا Network Access

2.      Internet

3.      Transport

4.      Application

دسترسی شبکه:

این قسمت برابر با لایه دیتا لینک و فیزیکی در مدل OSI می باشد.پایین ترین سطح را دارا است که وظیفه آن ارسال و دریافت اطلاعات از راه مک آدرس و مسیریابی بسته ها انجام می شود.

اینترنت:

معادل لایه شبکه در مدل OSI به شمار می رود.لایه اینترنت، دربردارنده برقراری پیوند، مسیریابی سفارش، جداسازی و تلفیق هدر‌، اعتبارسنجی و بازبینی ارور و جستجو موقعیت شبکه است‌.

انتقال:

این جزء همانند پارت ترنسپورت در مدل Open System Interconnection قرار داده شده است. اطلاعات از لایه پایینی به بالایی جابجا می شوند.

کاربرد:

این بخش نیز ترکیبی از لایه های کاربرد، نمایش و نشست در مدل اوپن سیستم اینترکانکشن است. عملکرد آن به گونه ای است که بتواند رابطی بین سرور و مرورگر web باشد . 

دو مورد از بحث برانگیزترین مطالب حوزه شبکه و نتورک پلاس TCP/IP و OSI هستند که ما در این مقاله به آن ها پرداختیم. دوتا از سر فصل های دوره نتتورک پلاس این دو مورد هستند. برای دیدن سرفصل های دوره Network+ کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان عصر شبکه

برای تماس فرم زیر را تکمیل کنید