0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

دریافت کارت بازرگانی

فهرست مقاله

افراد ساکن در ایران برای اینکه بتوانند فعالیت تجاری داشته باشند باید ابتدا اقدام به اخذ کارت بازرگانی کنند. کارت بازرگانی توسط اتاق بازرگانی صادر می‌شود و مختص به افرادی است که تابعیت ایرانی داشته باشند. برای اخذ کارت بازرگانی افراد متقاضی باید کلاس‌هایی را در اتاق بازرگانی طی کنند و پس از تکمیل نمودن مدارک لازم کارت بازرگانی را دریافت کنند. افراد با گرفتن کارت بازرگانی می‌توانند با هرکشوری که ایران با آن رابطه اقتصادی دارد شروع به تجارت با ان کشور کنند. مدت اعتبار این کارت یکساله است که در صورت داشتن کارت بهره‌برداری می‌توانید کارت بازرگانی را به صورت 5 ساله نیز دریافت کنید.

کارت بازرگانی چیست؟

کارت بازرگانی در واقع مجوزی است که شما از طریق آن می‌توانید با تجار برون مرزی رابطه برقرار کنید و امکان واردات و صادرات کالا را خواهید. همچنین، با استفاده از کارت بازرگانی می‌توانید گام‌های اولیه از مراحل واردات یا صادرات کالا و همچنین ترخیص کالا از گمرک کنید.
سازمان‌های مسئول در ارتباط با صدور کارت بازرگانی اتاق بازرگانی و وزارت صنعت، معدن و تجارت است. خوشبختانه، در سال‌های اخیر مراحل صدور کارت بازرگانی به صورت اینترنتی امکان پذیر است و افراد با مراجعه به سامانه جامع تجارت و بارگذاری مدارک مورد نیاز می‌توانند درخواست خود را ارسال کنند.

شرایط دریافت کارت بازرگانی

کارت بازرگانی به دو صورت حقیقی و حقوقی برای افراد صادر می‌شود که به طور حتم شرایط هر کدام از این موارد با دیگری متفاوت است. از جمله شرایط دریافت کارت بازرگانی برای افراد حقیقی این است که افراد حداقل دارای 24 سال سن، مکان مناسب برای کسب و کار، داشتن آگاهی کافی در زمینه قوانین تجارت، عدم اشتغال در ادارات دولتی، داشتن تمکن مالی کافی برای فعالیت در زمینه بازرگانی را داشته باشند. البته شرایط ذکر شده حداقل شرایط مورد نیاز برای این است که افراد متقاضی باید داشته باشند.
اما اگر فرد متقاضی دریافت کارت بازرگانی حقوقی باشد باید دارای شرایط زیر باشد:
• برخورداری از حساب جاری به مبلغ 200 میلیون تومان
• اثبات عدم ورشکستگی
• برخورداری از محل زندگی و کار مورد تأیید
• دارای سابقه کاری در حیطه تجارت و بازرگانی

انواع کارت بازرگانی

با توجه به نیاز افراد مختلف کارت‌های بازرگانی مختلفی صادر می‌شود. این کارت که به عنوان شناسه تجاری شناخته می‌شود و تجارت برون مرزی فرد را به رسمیت می‌شناسد. انواع کارت بازرگانی که توسط اتاق بازرگانی صادر می‌شود عبارتند از:
1- کارت بازرگانی تجاری: کارت بازرگانی تجاری از جمله کارت‌هایی است که چه فرد حقیقی یا حقوقی باشد می‌تواند آن را دریافت کند. افراد با داشتن این کار می‌توانند تمامی ‌مراحل واردات و صادرات کالا از مرحله ثبت سفارش تا ترخیص کالا را انجام بدهند.
2- کارت بازرگانی خدماتی: افرادی که این نوع کارت بازرگانی را دریافت می‌کنند فقط قادر هستند تا در زمینه فعالیت خود کالا را وارد کنند. این کارت اغلب برای افرادی که دارای جواز سرمایه‌گذاری یا فعالیت در زمینه خدماتی هستند صادر می‌شود.
3- کارت بازرگانی موردی: این کارت صرفاً برای افرادی است که فقط یک بار قصد دارند تا کالایی را ترخیص کنند صادر می‌شود.
4- کارت بازرگانی تولیدی صنعتی: واحدهای تولیدی و صنعتی برای جریان داشتن فرآیند خط تولید خود نیاز به موارد اولیه‌ای دارند که بخش عمده‌ای از این موارد اولیه از طریق واردات تأمین می‌شود. از آنجا که خط تولید این واحد نیاز مستمر به مواد اولیه دارند. بنابراین، کارت بازرگانی تولیدی و صنعتی برای چنین واحدهایی صادر می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای اخذ کارت بازرگانی:

• عکس پرسنلی سه در چهار
• تکمیل فرم درخواست
• کپی کارت ملی
• کپی شناسنامه
• ارائه مدرک تحصیلی
• گواهی عدم سوء پیشینه
• کد اقتصادی و اجاره نامه یا سند ملکی

مزایای کارت بازرگانی

در کنار مزایای تجاری که داشتن کارت بازرگانی برای دارندگان می‌تواند داشته باشد، افرادی که دارای چنین کارتی هستند می‌توانند در دوره‌های آموزشی مختلفی که توسط سازمان برگزار می‌شود شرکت داشته باشند و در انتهای دوره به آنها گواهی ارائه می‌شود. از جمله مزایای دیگر داشتن کارت بازرگانی شامل:

1- امکان دریافت ویزای تجاری
2- امکان ترخیص کالا از گمرک
3- عضویت در اتاق بازرگانی
4- امکان واردات کالا از مناطق آزاد
5- امکان ثبت برند به لاتین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان عصر شبکه

برای تماس فرم زیر را تکمیل کنید