0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

قوانین و مقررات واردات کالا

فهرست مقاله

کشورها بنا به نیاز جوامع خود و همچنین به منظور تأمین محصولات و اقلام مصرفی که در داخل کشور امکان تاأمین کردن آن یا وجود ندارد و یا از کیفیت خوبی برخوردار نیست اقدام به واردات کالا از سایر کشورها می‌کنند. هر کشوری قوانین واردات کالای مخصوص به خود را دارد که آشنایی با این قوانین موجب تسهیل روند واردات کالا و صرفه جویی در وقت خواهد شد. بنابراین، بر عهده هر وارد کننده کالا است که با مراحل قوانین و مقررات واردات کالا آشنایی و از جدیدترین تغییرات این قوانین مطلع باشد.

قوانین واردات کالا

یکی از ملزومات اساسی تجارت و بازرگانی کالا داشتن آگاهی از قوانین است. قوانین و مقررات واردات کالا در ایران بحث خیلی گسترده‌ای که پرداختن به آن از حیطه این مقاله خارج است. اما ما سعی کرده‌ایم تا مهمترین مسائل این حوزه را به صورت مختصر و مفید در اختیار شما قرار دهیم. این قوانین عبارتند از:

قانون مربوط به واردات و صادرات

در این قانون به بیان کلیات و خط قرمزهای حوزه تجارت کالا اشاره شده است و در سال 1372 در مجلس شورای اسلامی ‌تصویب و شامل 24 ماده است. مطالعه قوانین این بخش به شما کمک می‌کند تا بدانید که واردات چه کالاهایی براساس قوانین جمهوری اسلامی ‌مجاز است. توجه به این قوانین باعث جلوگیری از واردات کالاهای غیرمجاز شده و شما را از بسیاری از چالش‌ها و خسارت‌های مربوط به آن محفوظ نگه می‌دارد.

آیین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات

این آیین نامه در 46 ماده توسط هیأت وزیران در سال 1373 تصویب شده و شامل نکات اجرایی مختلفی در زمینه واردات کالا است. این آیین نامه باعث ایجاد تحولی در حوزه واردات کشور شد.

قانون و مقررات حوزه امور گمرکی

تا قبل از اینکه قانون و مقررات حوزه امور گمرکی به تصویب برسد ما شاهد یک قانون منسجم در این زمینه نبودیم. به منظور جبران خلاء چنین قانونی مجلس شورای اسلامی ‌به تصویب چنین قانونی اقدام نمود. قانون این حوزه حاوی نکاتی در زمینه ترخیص کالا و فرآیندهای گمرکی است. مطالعه جزئیات و قوانین این بخش باعث می‌شود تا فرآیند ترخیص کالا و انتقال آن به انبار و یا مراکز خرده فروشی سریع‌تر انجام شود.

کتاب قانون و مقررات واردات و صادرات

با توجه به اینکه قوانین حوزه واردات کالا گسترده است و ممکن است بسیاری از بازرگانان با قوانین این حوزه آشنایی کافی را نداشته باشند بنابراین در راستای آگاهی سازی تجار گرامی ‌سازمان توسعه تجارت کشور هر ساله کتاب قانون مقررات واردات و صادرات کالا را تدوین کرده است. این کتاب که هر ساله به‌روز رسانی می‌شود در خصوص واردات کالاهای مختلف و تعرفه‌های مربوط به آنها است.

بخشنامه‌های اجرایی

از جمله چالش‌هایی که ممکن است بازرگانان با آن مواجه باشند این است که برخی از قوانین در طول سال و براساس شرایط و موقعیت‌های جدید وضع شوند. به این دسته از قوانین بخشنامه‌های اجرایی گفته می‌شود که شامل دستورالعمل‌های خاصی برای نهاد مربوطه است. این بخشنامه‌ها به روز بوده و از زمان ابلاغ تا زمان اعتبار آن برای تمامی‌ افراد لازم الاجرا است. به همین منظور ما پیشنهاد می‌کنیم که در کنار خواندن قوانین مربوط به این حوزه از اخبار و اطلاعات حوزه تجارت نیز آگاهی داشته باشید.

حال که تا اینجای مقاله توانستید با کلیات قوانین و مقررات واردات کالا آشنا شوید، لازم دیدیم تا مراحل انجام واردات کالا نیز آشنا شوید.

مراحل واردات کالا

اخذ کارت بازرگانی

اولین مرحله در واردات کالا اخذ کارت بازرگانی است و بازرگانان باید با مراجعه به سازمان مربوطه نسبت به اخذ و دریافت کارت بازرگانی خود اقدام کنند.

حوزه فعالیت

افراد پس از دریافت کارت بازرگانی لازم است که زمینه و حوزه فعالیت خود را مشخص کنند. برخی از افراد تمایل دارند که تنها با یک کشور فعالیت داشته باشند و برخی دیگر تمایل به داشتن رابطه تجاری با چندین کشور هستند.

آشنایی با شرایط واردات کالا

برای اینکه تجار با موانع کمتری در سر راه خود مواجه شوند نیاز است تا با قوانین حوزه واردات کالا آشنایی خوبی داشته باشند.

انتخاب کشور و نوع کالا

در این مرحله فرد با کشورهای مختلف وارد مذاکره شده و پس از شناخت از قوانین آن کشور و توافق‌های لازم وارد مرحله بعد خواهید شد.

درخواست پیش فاکتور

دریافت پیش فاکتور از سمت فروشنده یکی از مراحل مهم محسوب می‌شود. این پیش فاکتور در مراحل بعدی به عنوان سندی برای ثبت سفارش استفاده می‌شود.

ثبت سفارش

در این مرحله افراد باید وارد سایت ثبت سفارش وزارت صمت شوند و درخواست خود را جهت کالای مورد نظر وارد کنند. در این مرحله افراد باید توجه داشته باشند که واردات برخی از کالاها به داخل کشور غیرمجاز است.

تخصیص ارز

در این مرحله واردکننده به تهیه ارز اقدام می‌کند. در مورد برخی از اقلام ضروری دولت اقدام به پرداخت ارز ترجیهی می‌کند تا زمینه مناسبی را برای واردات کالاهای اساسی ایجاد کند.

سیستم حمل و نقل

برای انتقال کالا به داخل کشور شیوه‌های مختلفی وجود دارد که بسته به مبدأ و توافقات صورت گرفته با فروشنده و همچنین بررسی هزینه‌های حمل و نقل یکی از روش‌های جاده‌ای، ریلی، دریایی را انتخاب می‌کنند. حمل و نقل بین المللی تابع قوانین اینکوترمز است که افراد باید آشنایی خوبی با این قوانین داشته باشند.

ترخیص کالا

پس از اینکه کالای خریداری شده وارد گمرک شد اکنون فرد لازم است تا با آگاهی از قوانین ترخیص کالا، به گمرک مراجعه و اسناد مورد نیاز برای ترخیص کالا را ارائه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان عصر شبکه

برای تماس فرم زیر را تکمیل کنید