0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

پروتکل سادۀ انتقال فایل : TFTP

فهرست مقاله

پروتکل سادۀ انتقال فایل : TFTP 1

پروتکل جزئی و ساده انتقال فایل که از این به بعد آنرا TFTP می نامیم یکی از ساده ترین پروتکل های انتقال فایل است که امروزه از آن استفاده می شود. این پروتکل در دو زمینۀ اصلی با FTP متفاوت است:

این پروتکل نیاز به برقراری یک نشست و عملیات ورود به سیستم ندارد و بالطبع بدون برقراری یک نشست و انجام عملیات بررسی صلاحیت کاربر مشکلاتی نظیر دسترسی کاربران غیر مجاز محتمل خواهد بود.

TFTP از پروتکل UDP که یک پروتکل انتقال بدون اتصال است به جای TCP استفاده می کند و چون پروتکل UDP نظارتی بر ترتیب داده ها اعمال نمی کند. بنابراین TFTP مجبور است برای تضمین صحت و ترتیب داده ها الگوریتم هایی را به کار بگیرد (TFTP شماره پورت 69 را به کنار می برد.)

پروتکل سادۀ انتقال فایل : TFTP 2

معمولاً برای انتقال فایل بین دو ماشین، در جایی که بشود از FTP استفاده کرد را به کنار نمیپرند چرا که در این پروتکل عملیاتی نظیر فهرست گیری از فایلها و شاخه ها، تغییر شاخه جاری و احراز هویت کاربر امکان پذیر نیست ولی TFTP با تمام مشکلاتش مزایائی نسبت به FTP دارد مثلا هنگام کار با ماشینهای بدون دیسک یا ایستگاههای کاری TFTP کارآمدتر است.نوعاً TFTP برای باز کردن برنامه های کاربردی کوچک یا فونت روی ماشینها به کار می رود.

مهمترین کاربرد این پروتکل برای بوت کردن سیستمهائی است که بدون دیسک بوده و مجبورند از طریق ROM بوت شوند در اینگونه موارد TFTP حتماً لازم است چرا که ماشینهای بدون دیسک، تا وقتی که سیستم عامل کاملاً باز نشده باشد قادر به اجرای FTP نیستند اندازه کوچک برنامه اجرایی TFTP و نیاز کم آن به حافظه باعث شده که بتوان آن را در BOOTROM جا داد.

TFTP   اجازه دسترسی به یک فایل را با در نظر گرفتن مشخصه آن فایل اعمال می کند به عنوان مثال روی سیستم های یونیکس، فایلی که مشخصه آن خواندنی/ نوشتنی است می تواند توسط تمام کاربرها قابل دسترسی باشد (اجازه خواندن و نوشتن هر دو را داشته باشد) به خاطر این مقررات سهل گیرانه، بسیاری از مسئولین شبکه، کنترل بیشتری را روی TFTP اعمال می کنند ( یا کلاً استفاده از آن را منع می کنند.) در غیر این صورت برای یک کاربر آگاه بسیار ساده است که اقدام به دریافت فایلی کند که موجب خدشه دار شدن امنیت شود.

انتقال توسط TFTP به دلایل بسیاری می تواند با شکست مواجه شود و در هر نوع خطایی که هنگام عمل انتقال رخ بدهد، باعث شکست کامل انتقال می شود.TFTP برخی از پیغام های اساسی خطا را پشتیبانی می کند ولی نمی تواند خطاهای ساده مثل کمبود منابعی نظیر حافظه یا فضای ناکافی دیسک برای انتقال یک فایل را رفع و مدیریت کند در هنگام بروز چنین خطاهائی تمام مراحل انتقال باید از نو آغاز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان عصر شبکه

برای تماس فرم زیر را تکمیل کنید