0
mini-cart-logo

سبد خرید شما خالی است.

mini-cart-logo

سبد خرید شما خالی است.

عصر شبکه » بازرگانی » راهنمای ثبت درخواست بیمه نامه باربری کالاهای وارداتی + سال 1404

راهنمای ثبت درخواست بیمه نامه باربری کالاهای وارداتی + سال 1404

راهنمای ثبت درخواست بیمه نامه باربری کالاهای وارداتی 1404

در فرایند واردات رسمی کالا، بعد از نهایی شدن ثبت سفارش و پیش از حرکت محموله به سوی کشور، بازرگان باید نسبت به درخواست و اخذ بیمه نامه باربری اقدام کند. درگذشته بازرگان ها با مراجعه حضوری به شرکتهای بیمه، درخواست بیمه نامه خود را ارائه و شرکت بیمه به نمایندگی از بازرگان درخواست بیمه نامه را در سامانه جامع بیمه ثبت می کرد. در نسخه جدید سامانه جامع تجارت و به منظور کاهش مراجعه حضوری متقاضیان، امکان درخواست بیمه نامه باربری توسط خود بازرگان نیز فراهم شده است.

با مراجعه به بخش «عملیات بیمه نامه» در سامانه جامع تجارت، میتوانید نسبت به ایجاد درخواست صدور و الحاقیه بیمه نامه باربری و ارسال آن به بیمه مرکزی اقدام کنید. همچنین این امکان وجود دارد که ضمن مشاهده آخرین وضعیت هریک از درخواستها، فرایندهایی مانند درخواست صدور الحاقیه و ویرایش درخواست صورت گیرد.

درخواست صدور بیمه نامه

در این بخش، به مراحل ثبت، ارسال و پیگیری درخواست بیمه نامه میپردازیم.

ورود به مدیریت بیمه نامه

پس از ورود به حساب کاربری در سامانه جامع تجارت با انتخاب نقش بازرگان (حقیقی یا حقوقی) یا نمایندگی بازرگان، در منوی سمت راست، عملیات بیمه نامه، «مدیریت بیمه نامه واردات» را انتخاب کنید.

راهنمای ثبت درخواست بیمه نامه باربری کالاهای وارداتی 1404

در این صفحه لیستی از درخواستهای قبلی، قابل مشاهده است. به منظور ثبت درخواست جدید، گزینه «بیمه نامه جدید» را انتخاب و شماره پرونده ثبت سفارش مدنظر را انتخاب کرده و سپس گزینه «تأیید» را کلیک نمایید.

راهنمای ثبت درخواست بیمه نامه باربری کالاهای وارداتی 1404

راهنمای ثبت درخواست بیمه نامه باربری کالاهای وارداتی 1404

نکته: تنها پرونده هایی قابلیت ثبت درخواست بیمه داشته که دارای کد 8 رقمی ثبت سفارش بوده یا از وضعیت استعلام شده عبور کرده باشند.

مشخصات بیمه گر (گام اول)

راهنمای ثبت درخواست بیمه نامه باربری کالاهای وارداتی 1404
در مرحله اول، اطلاعات شرکت بیمهگر، واحد صدور و واحد معرف (در صورت دارا بودن) را تعیین کنید. ابتدا شرکت بیمهگر را از لیست بیمهگرها انتخاب نمایید.

1-3-1 نوع واحد صدور

در صورتی که نوع واحد صدور را بر روی «شعبه» قرار دهید، باید کد و نام شعبه را وارد نمایید؛ و اگر نوع واحد صدور را «نماینده» انتخاب کنید، باید کد و نام نماینده را وارد کنید. برای انتخاب هر یک، باید نوع واحد موردنظر را از لیست بازشده در هر بخش گزینش کنید.

راهنمای ثبت درخواست بیمه نامه باربری کالاهای وارداتی 1404 راهنمای ثبت درخواست بیمه نامه باربری کالاهای وارداتی 1404

1-3-2 نوع واحد معرف

در صورت دارا بودن معرف از نوع «شعبه»، کد و نام آن را وارد کنید. همچنین اگر نوع معرف را «کارگزار» انتخاب کنید باید شماره پروانه کارگزار معرف و اگر نوع «نماینده» را انتخاب کنید باید نام آن را وارد نمایید.

راهنمای ثبت درخواست بیمه نامه باربری کالاهای وارداتی 1404 راهنمای ثبت درخواست بیمه نامه باربری کالاهای وارداتی 1404 راهنمای ثبت درخواست بیمه نامه باربری کالاهای وارداتی 1404

نکته: در صورت عدم مشاهده شعبه، نماینده و کارگزار فعال موردنظر، از طریق ثبت تیکت سیستمی در محیط کاربری سامانه جامع تجارت و یا سامانه 124 نسبت به گزارش مشکل اقدام نمایید..

مشخصات ذینفع و بیمه گذار (گام دوم)

در مرحله دوم، اطلاعات بیمه گذار و ذینفع ثبت میشود. این اطلاعات بر اساس ثبت کننده درخواست، به صورت خودکار فراخوانی و نمایش داده میشود. در ادامه، اطلاعات بیمه گذار (ذی النفع) قابل مشاهده است.

راهنمای ثبت درخواست بیمه نامه باربری کالاهای وارداتی 1404

همچنین این امکان نیز فراهم شده که در صورت ذینفع بودن بانک عامل، گزینه «ذینفع بانک عامل است» انتخاب شود. در این حالت، اطلاعات بانک عامل درجشده در پرونده ثبت سفارش نمایش داده میشود و در صورتیکه اطلاعات بانک عامل در پرونده ثبت سفارش موجود نباشد، امکان انتخاب بانک و شعبه وجود دارد.

راهنمای ثبت درخواست بیمه نامه باربری کالاهای وارداتی 1404

اطلاعات مورد بیمه (گام سوم)

در مرحله سوم، مشخصات مورد بیمه تعیین میشود. اطلاعات کالا، شماره پیش فاکتور، تاریخ پیش فاکتور و شماره ثبت سفارش محموله بر اساس اطلاعات پرونده ثبت سفارش به صورت خودکار تکمیل میشود. تکمیل فیلد «شرح مورد بیمه» الزامی است. درصورت داشتن شماره ثبت سفارش یا ثبت آماری، شماره آن به صورت خودکار توسط سامانه در فیلد مربوطه درج خواهد شد. در صورت عدم وجود شماره ثبت سفارش، ضمن درج موجود نبودن ثبت سفارش به صورت خودکار توسط سامانه، باید علت عدم وجود ثبت سفارش یا ثبت آماری را بیان کنید.

راهنمای ثبت درخواست بیمه نامه باربری کالاهای وارداتی 1404

راهنمای ثبت درخواست بیمه نامه باربری کالاهای وارداتی 1404

پوشش و مبلغ مورد بیمه (گام چهارم)

در مرحله چهارم باید اطلاعات مرتبط با پوشش و مبلغ مورد بیمه را بر اساس پوشش مورد درخواست تعیین کنید.

راهنمای ثبت درخواست بیمه نامه باربری کالاهای وارداتی 1404

فیلدهای مبلغ ارزی و ریالی بیمه نامه، نوع ارز، نوع تأمین ارز، اطلاعات بانک و نوع قرارداد (اینکوترمز) بر اساس اطلاعات پرونده ثبت سفارش به صورت خودکار درج میشود. فیلد نوع تأمین ارز بر اساس اولویت کالاهای پرونده ثبت سفارش تعیین شده و نهایی نمیباشد. همچنین مبلغ مورد بیمه به ریال، بر اساس گروه کالایی مشخصشده در پرونده ثبت سفارش محاسبه میگردد. در خصوص گروه کالایی 1 و 21 (کالاهای اساسی)، نرخ ارز بانکی و مابقی گروههای کالایی نرخ ارز مرکز مبادله طلا و ارز ایران در همان روز مبنای محاسبه قرار گرفته و نهایی نیست. نرخ نهایی ارز در هنگام صدور بیمه نامه مشخص خواهد شد.

در این مرحله فیلدهای زیر را تکمیل کنید:

  • پوشش درخواستی
  • نوع قرارداد
  • حداکثر مبلغ محموله در هر حمل
  • درصد کرایه حمل
  • هزینه حمل
  • سایر هزینهها
  • ارزش اضافی (درصد عدم النفع)

راهنمای ثبت درخواست بیمه نامه باربری کالاهای وارداتی 1404

شرایط حمل و نقل (گام پنجم)

در این مرحله، فیلدهای روش حمل، کشور مبدأ، مرز و گمرک ورودی بر اساس اطلاعات پرونده ثبت سفارش به صورت خودکار درج می شود.

راهنمای ثبت درخواست بیمه نامه باربری کالاهای وارداتی 1404

فیلدهایی که در این گام توسط شما تکمیل می شود:

  • نوع وسیه حمل
  • نوع حمل کانتینر
  • مقصد حمل

نکته: توجه داشته باشید که کد پست های وارد شده باید در شهر انتخابی باشد. نحوه تکمیل اطلاعات بدین ترتیب است که ابتدا با انتخاب گزینه «افزودن مقصد جدید»، قابلیت ورود اطلاعات مربوط به یک استان مقصد فراهم می شود. لذا لازم است ابتدا استان مقصد انتخاب شده، و بر این استان شهر و کد پستی تکمیل شود. امکان انتخاب چند شهر و ورود چند کد پستی برای یک استان وجود دارد. (در صورتی که مقصد حمل در استان های متفاوت باشد، میتوان از طریق گزینه افزودن مقصد جدید، استان جدیدی به اطلاعات مقصد حمل اضافه نمود و اطلاعات مربوط به آن را تکمیل کرد)

راهنمای ثبت درخواست بیمه نامه باربری کالاهای وارداتی 1404

قبول شرایط (گام ششم)

در مرحله ششم این امکان فراهم است که چنانچه توضیحاتی در ریسک محموله اثرگذار بوده و لازم است شرکت بیمه از آن مطلع شود، توسط کاربر وارد شود. همچنین شرایط درخواست بیمه که پیش از این توسط درخواست دهنده بیمه در فرمهای فیزیکی پذیرفته و امضاء می شده در این مرحله طراحی شده و انتخاب آنها به منزله امضاء است. شتایان ذکر است انتخاب و تأیید این شرایط، الزامی است. پس از تکمیل مراحل شش گانه درخواست، گزینه ثبت را انتخاب تا اطلاعات ورودی ثبت گردد.

راهنمای ثبت درخواست بیمه نامه باربری کالاهای وارداتی 1404

جزئیات بیمه نامه واردات

پس از ثبت درخواست، جزئیات بیمه نامه شما به صورت پیش نمایش قابل مشاهده است. در صورت تایید اطلاعات، گزینه «ارسال به بیمه» را انتخاب کنید.

راهنمای ثبت درخواست بیمه نامه باربری کالاهای وارداتی 1404

نکته: جهت نمایش بیشتری جزئیات هر یک از گام های ثبت اطلاعات بیمه نامه، کافیست بر روی عنوان آن کلیک کنید.

راهنمای ثبت درخواست بیمه نامه باربری کالاهای وارداتی 1404

رد درخواست توسط بیمه مرکزی و شرکت بیمه

درصورتیکه بیمه مرکزی یا شرکت بیمه درخواست را رد یا شرکت بیمه خواستار اصلاح درخواست باشد، وضعیت درخواست به ترتیت به رد «درخواست توسط بیمه مرکزی» و «رد درخواست توسط شرکت بیمه» تبدیل میشود. در این وضعیتها امکان «ویرایش درخواست» و ارسال مجدد آن به بیمه مرکزی فراهم است. از طریق گزینه ویرایش درخواست و طی مراحل ششگانه، وضعیت درخواست به جدید تغییر یافته و مجدد گزینه «ارسال به بیمه مرکزی» فعال میشود.

نکته: توجه داشته باشید که برای رفع مشکل در فرآیند رد درخواست بیمه نامه، باید این موضوع را از بیمه مرکزی یا شرکت بیمه موردنظر پیگیری و سپس جهت ویرایش به سامانه مراجعه کنید.

تعیین وضعیت مالی و تأیید نهایی

در صورت عدم وجود اشکال یا عدم نیاز به اصلاح درخواست، پس از بررسی درخواست توسط بیمه مرکزی و شرکت بیمه، وضعیت درخواست به «منتظر تعیین وضعیت مالی و صدور بیمه نامه» تغییر مییابد. در این مرحله یک پیامک مبنی بر قرار گرفتن درخواست در وضعیت «تعیین وضعیت مالی و تأیید نهایی» و امکان اطلاع از جزئیات بیمه نامه در حال صدور شرکت بیمه موردنظر به شما ارسال میگردد.

راهنمای ثبت درخواست بیمه نامه باربری کالاهای وارداتی 1404

با هماهنگی با شعبه یا نماینده بیمه موردنظر خود و مذاکره در خصوص شرایط و مراودات مالی و همچنین شرایط خصوصی بیمه، تأیید یا عدم تأیید خود را به شرکت بیمه اعلام کنید. در این مرحله با مراجعه به سامانه جامع تجارت و بخش «عملیات بیمه نامه واردات» به محض ورود با یک پیام از طرف سامانه جامع روبرو میشوید و میتوانید اطلاعات و جزئیات توافقات خود را با شرکت بیمه ملاحظه نمایید.

راهنمای ثبت درخواست بیمه نامه باربری کالاهای وارداتی 1404

با انتخاب ردیف و شماره درخواست موردنظر، اطلاعات تکمیلی تعیین وضعیت مالی درخواست نمایش داده می شود.

راهنمای ثبت درخواست بیمه نامه باربری کالاهای وارداتی 1404

این جزئیات شامل موارد ذیل می باشد:

  1. حق بیمه
  2. ارز حق بیمه
  3. درصد فرانشیز
  4. نوع عنوان فرانشیز
  5. شرایط خصوصی
  6. کالاهای موجود در بیمه نامه

این امکان وجود دارد که در صورت نیاز، اطلاعات تکمیلی تعیین وضعیت مالی که در پیامی در زمان ورود به بخش بیمه نامه سامانه جامع ملاحظه نمودهاید را مجدد بازبینی کنید. با ورود به قسمت «نمایش جزئیات» مربوط به درخواست موردنظر خود و مراجعه به قسمت بالای صفحه و انتخاب قسمت «اطلاعات تکمیلی» میتوانید آن اطلاعات را مشاهده کنید.

اگر با شرکت بیمه در مورد جزئیات بیمه نامه خود به توافق رسیده باشید، وضعیت درخواست توسط شرکت بیمه به وضعیت «تأیید نهایی» تغییر پیدا کرده و کد یکتای بیمه نامه تولید و به سامانه جامع ارسال میگردد و پیرو آن در سامانه جامع به شما نمایش داده میشود. در صورتی که این توافق انجام نشده باشد، باید از ادامه روند صدور بیمه نامه انصراف دهید و یک درخواست جدید برای صدور بیمه نامه خود با توجه به پرونده ثبت سفارش موردنظر ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان عصر شبکه

برای تماس فرم زیر را تکمیل کنید