0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

پرینت سرور چیست ؟

فهرست مقاله

پرینت سرور‌ (Print Server)، دستگاه یا نوعی فریمور (ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار) است که با استفاده از آن کاربر این توانمندی را پیدا می کند که یک پرینتر را به منظور استفاده همگانی به تعدادی کامپیوتر متصل کند.

این دستگاه در هر دو سیستم‌عامل مک و ویندوز پشتیبانی می شود و به همین خاطر به راحتی می توان از آن استفاده کرد.

کار پرینت سرور  و شیوه کار آن  به چه صورت است ؟

وظیفه پرینت سرور این است تا چندین پرینتر را به یک پرینتر مرکزی متصل کند و شیوه کار به این شکل است که کاربر با فعال کردن آن، پرینتر را به جای این‌که به یک عدد کامپیوتر متصل کند، آن را به نوعی شبکه محلی (Local Network) متصل می‌کند و تعداد مشخصی کاربر قادر خواهند بود با اتصال به آن از پرینتر یا پرینترهای موجود استفاده کنند.


پرینت سرور چیست ؟

پرینت سرور وایرلس

نمونه های معمولی این دستگاه به این شکل هستند که تعدادی کامپیوتر از طریق USB به دستگاه متصل می‌شوند که با گذشت زمان و پیشرفت روز افزون تکنولوژی، شرکت‌های سازنده این دستگاه به فکر ساخت پرینت سرور وایرلس یا بی‌سیم افتادند؛ زیرا پورت‌های بزرگ USB این مشکل را داشتند که تعداد سیم‌ها و کامپیوتر‌های موجود را در یک نقطه متمرکز می کردند و در نتیجه تعداد کابلهای ارتباطی افزایش می‌یافت و موجب شلوغی محیط کار می‌شد.

شیوه کار این دستگاه به این شکل می‌باشد که بسته به نوع آن می‌توانید کاربران موردنظر خود را به این شبکه‌ی بی‌سیم از طریق “Wi-Fi” به هر نقطه‌ای در شرکت متصل کرده و به آن‌‌ها دسترسی و اجازه‌ی تعیین‌شده‌ای برای استفاده از پرینتر را بدهید.

مطالعه کنید  نحوه کانفیگ VPN روی روتر میکروتیک

از انواع پرینت سرورهای وایرلس می‌توان به نوع اول که خود پرینتری با قابلیت اتصال به شبکه بدون سیم می‌باشد اشاره کرد، چرا که در این مدل نوعی دستگاه تعبیه شده است و به خودی خود بی‌سیم است، در حالی که در مدل دوم، شما با اتصال یک دستگاه کوچک مجزا، دستگاه معمولی خود را تبدیل به بی‌سیم یا وایرلس می‌کنید.


پرینت سرور چیست ؟

مزایا و معایب پرینت سرور

مزایای مهم و متعدد پرینت سرور باعث شده پس از چند دهه همچنان محبوب باقی بماند. این مزایا عبارتند از:

  • نیازی نیست برای هر دستگاه و کامپیوتر، پرینتر مجزا بخرید. با وجود پرینت سرور در تعداد دستگاه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.
  • چون جاب های پرینت، اول به سرور و سپس به پرینتر می‌رود، و سرور دارای نرم افزاری برای مدیریت متمرکز است، کنترل محیط پرینت بسیار راحت‌تر است.
  • با ایجاد صفی از جاب‌های پرینت، ترافیک شبکه برای تعداد زیادی جاب پرینت روی یک پرینتر، به وجود نمی‌آید.
  • با اینکه پرینترها حجم زیادی دیتا را کنترل می‌کنند اما از نظر امنیتی نظارت خاصی روی آنها نیست. پرینت سرور چون پرینترها را از دیگر کامپیوترهای شبکه جدا می‌کند، می‌تواند امنیت بیشتری فراهم کند.

برای بهره مندی از مزایای پرینت سرور باید بدانید دقیقا چه محیط پرینتی برای شما مناسب است و از متخصص در پیاده سازی و راه اندازی پرینت سرور استفاده کنید.

هر تکنولوژی قطعا دارای معایبی هم هست. معایب پرینت سرور عبارت است از اینکه اگر ایرادی در پرینت سرور رخ دهد، تمام پرینترها تحت تاثیر قرار می‌گیرند که باعث صرف هزینه و یا جلوگیری از مورد مهمی که باید پرینت گرفته شود خواهد شد.

مطالعه کنید  پروتکل سادۀ انتقال فایل : TFTP

راهکار جایگزین پرینت سرور که این عیب را ندارد استفاده از direct IP printing است. بدین ترتیب دیگر با بروز خرابی، تمام پرینترها تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند چون هر پرینتر سرور مستقل خودش محسوب می‌شود.


پرینت سرور وایرلس

Direct Printing چیست؟

راهکار Direct Printing کاهش هزینه شبکه را برای سازمان‌هایی که رول های ویندوز سرور خود را متمرکز کرده‌اند، به همراه دارد. وقتی Direct Printing را فعال می‌کنید، کلاینت ویندوز از پرینت سرور، اطلاعات پرینتر را می‌گیرد اما جاب‌های پرینت را مستقیم به پرینتر می‌فرستد.

بدین صورت دیگر اطلاعات پرینت به سرور مرکزی نمی‌رود تا سرور به پرینتر بفرستد.

با وجود Direct Printing ترافیک بین کلاینت و پرینت سرور و پرینتر کم می‌شود و کارایی شبکه افزایش می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان عصر شبکه

برای تماس فرم زیر را تکمیل کنید