0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

روتر سیسکو (Cisco Router) چیست؟

فهرست مقاله

روتر سیسکو (Cisco Router) چیست؟

روترها یک دیوایس لایه 3 بوده به این معنا که در مدل معروف OSI در لایه 3 یا شبکه کار میکند.

به این معنا که دو یا چند شبکه محلی که از هم جدا بوده و سیستم آدرس دهی ip متفاوتی از هم دارند را بهم متصل نموده و بین آنها routing یا مسیریابی را فعال میکند.

روترها شبکه نقش gateway را در شبکه ایفا نموده و پکتهای شبکه برای اینکه از یک شبکه به شبکه دیگر منتقل شوند بایستی از روتر یا gateway شبکه عبور کنند و اینجاست که عمل مسیریابی اتفاق می افتد.

البته روترها بخصوص روترهای سیسکو به مرور زمان پیشرفته کرده و قابلیتهای امنیتی بسیاری به آن افزوده شده است.قابلیتهای روترهای سیسکو که  در بیشتر مدل های آن وجود دارد به شرح زیر میباشد :

پشتیبانی از vpn لایه دو و سه و پروتکل IPSEC

پشتیبانی از روتینگ پروتکل های RIP ، RIPv2 ، BGP ، OSPF و EIGRP برای مسیریابی بین شبکه های مختلف

پشتیبانی از ACL یا Access Control Lis برای فیلترینگ پکتهای شبکه

پشتیبانی از DHCP برای اختصاص پویای آدرس IP به کاربران در شبکه

پشتیبانی از MPLS که یک روش خاص در روتینگ یا مسیریابی به حساب می آید.

پشتیبانی از PBR  یا Policy-Based Routing

پشتیبانی از NBAR یا Network-Based Application Recognition جهت کنترل امنیتی ترافیک شبکه و فیلترینگ پکتهای داده تا لایه 7 مدل OSI

روترهای سیسکو در دسته بندی های مختل تولید و تقسیم بندی میشوند.روترهای سری branch ویژه شرکتها و سازمانهای رده متوسط بوده که و شامل روترهای ISR 1000 , ISR1800 , ISR1900 و ISR 4000 میباشد.

ISR مخفف Integrated Services Router بوده و به روترهایی اشاره دارد که علاوه بر دارا بودن قابلیتهای یک روتر تحت شبکه به قابلیت پشتیبانی از voip یا تلفن تحت شبکه و ویدئو کنفرانسینگ مجهز شده است.

سوئیچ سیسکو (Cisco switch) چیست؟

سوئیچ سیسکو (Cisco switch) چیست؟

سوئیچ شبکه دستگاهی میباشد که که نودها و دیوایسهای تحت شبکه ( سرور ، دستگاه کامپیوتر ، دوربین مداربسته و … ) را از طریق پروسه ای به نام  packet switching  بهم متصل میکند.

سوئیچ فریمهای دریافتی را دریافت و پردازش کرده و سپس برای ارسال به مقصد تصمیم گیری میکند که از کدام پورت خود ارسال میکند.مکانیزم کار سوئیچ بر اساس آدرس های مک یا Mac Address سیستمهای تحت شبکه بوده و براساس mac address تصمیم گیری میکند.

در حقیقت سوئیچ میداند که کدام پورت سوئیچ به کدام آدرس مک تعلق دارد و روی همین موضوع جدولی بنام mac addres table ایجاد کرده و براساس آن تصمیم گیری میکند.

پس نتیجه میگیریم سوئیچ های شبکه در لایه دو از مدل OSI کار میکنند که لایه data link نام دارد.

بدون شک قدرتمندترین و محبوب ترین سوئیچ های شبکه متعلق به شرکت سیسکو بوده و طبق آمار موجود سوئیچ Cisco 2960 پرفروش ترین سوئیچ سیسکو بشمار میرود که در لایه access از مدل سه لایه ای سیسکو بکار میرود.

آخرین مدل تولید شده از سوئیچ 2960 سری X و XR بوده مدل های قبل تر از آن دیگر تولید نمیشوند.سوئیچ پرکاربرد دیگر سیسکو سوئیچ 3750 بوده که دیگر تولید نشده و سری جدید آن Cisco-3850 میباشد.

این سوئیچ در لایه سه کار میکند و قابلیتهای روتینگ و مسیریابی را به شبکه اضافه میکند.

سوئیچ سیسکو (Cisco switch) چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان عصر شبکه

برای تماس فرم زیر را تکمیل کنید