0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

شبکه شهری (MAN) چیست؟

فهرست مقاله

شبکه شهری (MAN) چیست؟

شبکه شهری یا شبکه کلان شهری یا Metropolitan Area Network یک شبکه کامپیوتری بزرگ است که معمولاً در سطح یک شهر پراکنده است. در این شبکه‌ها معمولا از زیرساخت بی سیم و یا  تجهیزات فیبر نوری برای ارتباط محل‌های مختلف استفاده می‌شود.

دسترسی در شبکه شهری MAN

در این شبکه تمام استفاده کننده ها امکان دسترسی به یک ابر را دارند، البته باید بستر فیبر نوری با ظرفیت بالا وجود داشته باشد تا node ها در فواصل نزدیک نصب شده و توان تشعشعی پایینی از آنتن‌های بی‌سیم انتشار پیدا کند.

 شبکه شهری MAN چیست؟

استاندارد IEEE 802-2001 شبکه شهری را اینگونه  تعریف می‌کند:

یک شبکه MAN برای ناحیه جغرافیایی بزرگ‌تری از یک شبکه LAN بهینه شده است و از حد چند بلوک ساختمانی تا یک شهر را می‌تواند شامل شود. سرعت شبکه‌های MAN  هم مانند شبکه‌های LAN می‌تواند بسته به کانال‌های ارتباطی از حدود متوسط تا سرعت‌های بالا تغییر کند.

مدیریت یک شبکه شهری

مالکیت و اداره یک شبکه MAN  می‌تواند در اختیار یک سازمان باشد، ولی معمولاً سازمان‌ها و افراد زیادی در این امر نقش ایفا می‌کنند. همچنین ممکن است که شبکه‌های شهری به عنوان خدمات عمومی در اختیار و اداره دولت باشند. این شبکه‌ها اغلب برای اتصال شبکه‌های LAN مختلف به یکدیگر بستر مناسب را ارائه می‌دهند.

جنبه‌های فنی شبکه شهری

بعضی فناوری‌ها که به این هدف بکار می‌روند عبارتند از ATM ، FDDI و SMDS این فناوری‌های قدیمی‌تر در حال جایگزین شدن با شبکه‌های شهری هستند که براساس  Ethernet کار می‌کنند (به عنوان نمونه (Metro Ethernet) که در بسیاری از مناطق پیاده شده است).

شبکه‌های کلان شهری که ارتباطات بین شبکه‌های محلی را بدون نیاز به کابل‌ شبکه فراهم کنند نیز ساخته شده‌اند و از ارتباطات میکروویو، رادیویی یا لیزر مادون قرمز استفاده می‌کنند.

استاندارد DQDB نیز یک استاندارد شبکه MAN برای ارتباطات دیتا است  که در استاندارد IEEE 802.6 تعریف شده است و با استفاده از آن شبکه‌ها می‌توانند تا ۳۰ مایل گسترده شوند و سرعت‌های بین 34 تا 155 Mbit/s داشته باشند.

پروتکل‌های موجود در این شبکه

  • FDDI
  • Ethernet
  • Token Ring

شبکه MAN همان شبکه ایست که ما هر روزه با آن روبه رو هستیم و از آن استفاده میکنیم.همچنین می توانید انواع دیگر شبکه ها را در مقاله معرفی انواع شبکه های کاپیوتری بخوانید. همچنین می توانید آن را در دوره Network+  بیاموزید. برای دیدن سرفصل های دوره Network+ کلیک کنید یا آنلاین ثبت نام کنید.

فرستادن دیدگاه

1 دیدگاه “شبکه شهری (MAN) چیست؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان عصر شبکه

برای تماس فرم زیر را تکمیل کنید