0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معرفی انواع شبکه های کامپیوتری

امروزه ارتباطات‌، بسیار پیشرفته و گسترده شده است و لزوم استفاده از شبکه های کامپیوتری در بسیاری از موارد احساس می‌شود. شبکه های کامپیوتری از خانگی تا اداری و سازمانی همگی بر یک اساس ساخته و راه اندازی می‌شوند، البته در شبکه های گسترده تر باید موارد امنیتی بیشتری را رعایت کرد.

انواع شبکه کامپیوتری

به طور مرسوم شبکه­ ها را بر اساس وسعت و توپولوژی آنها، دسته بندی میکنند.

1-انواع شبکه از جنبه وسعت

  1. LAN:Local Area Network
  2. WANWide Area Network
  3. WLANWireless Local Area Network
  4. MANMetropolitan Area Network
  5. SANStorage Area Network, System Area Network, Server Area Network, or sometimes Small Area Network 
    هر یک از این شبکه ها، تعریف و ویژگی های خاص خودشان را دارند، که شما با توجه به محیطی که قصد دارید در شبکه خود را  راه اندازی کنید، باید آن را انتخاب نمایید.
    لن و ون، دو نوع  از شبکه های قدیمی و پر استفاده هستند ، ولی در حالی که اکثر شبکه های دیگر با پیشرفت تکنولوژی یکی پس از دیگری به وجود آمدند .توجه: انواع شبکه‌ها با توپولوژی شبکه هایی (مثل باس، حلقه، ستاره و ) تفاوت دارند.LAN: شبکه محلیدر شبکه های لن، سیستم ها با فاصله های کمتری در کنار هم قرار گرفته اند و باعث به وجود آمدن شبکه محلی شده اند. یک ساختمان اداری، مدرسه یا خانه معمولاً دارای یک شبکه ی محلی هست، اما گاهی اوقات یک ساختمان شامل چند شبکه ی کوچک LAN (شاید یک اتاق و در هر اتاق) باشد و گهگاهی یک شبکه ی محلی از گروه های اطراف خودش  استفاده می کند. در شبکه  TCP / IP، معمولا از شبکه لن استفاده میشود  اما نه در همه موارد آن. علاوه بر کار کردن در یک فضای محدود، شبکه های LAN متعلق به یک سری  اشخاص یا سازمان مجزا، کنترل و اداره می شود. آنها همچنین تمایل دارند از فناوری های خاصی برای اتصال مثلا در درجه اول اترنت و توکن رینگ استفاده کنند.
    WAN: شبکه گستردههمان طور که از اسم این شبکه هم مشخص است در این مدل شبکه فاصله بین سیستم ها می تواند طولانی باشد. اینترنت نیز، یک شبکه گسترده هست  که سر تا سر کره زمین رادر بر گرفته است. شبکه ی ون از لحاظ جغرافیایی شامل مجموعه ای از لن های پخش و پلا است، که یک دستگاه شبکه ای  به نام روتر،  LAN ها را به یک WAN وصل می کند. در شبکهIP، روتر هم یک آدرس LAN و هم یک آدرس WAN را حفظ می کند.  WAN از چند جهت با LAN ها تفاوت دارد. اکثر شبکه های جهانی (مانند اینترنت) متعلق به هیچ سازمانی نیستند بلکه تحت مالکیت و مدیریت مشترک و توزیع شده هستندWAN ها برای اتصال در مسافت های طولانی تر، از فناوری هایی مانند ATM Frame Relay و X.25 استفاده می کنند.LAN، WAN و شبکه های خانگی

    اقامت‌گاه ها و اکثر شبکه های خانگی معمولاً از یک LAN استفاده می کنند و از طریق ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) با استفاده از یک مودم به شبکه WAN متصل می شوند. ISP یک آدرس WAN IP را به مودم ارائه می دهد و همه ی رایانه های موجود در شبکه خانگی از آدرس های IP LAN استفاده می کنند (که به آن آدرس IP خصوصی نیز می گویند). همه ی رایانه های موجود در شبکه ی خانگی می توانند به طور مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند اما برای رسیدن به ISP و فراتر از آن باید از طریق یک دروازه ی شبکه ی مرکزی و به طور معمول از یک روتر، عبور کنند.

    مدل های  دیگر شبکه های کامپیوتری

    در حالی که LAN و WAN تقریباً محبوب ترین ها شبکه های کامپیوتری هستند، ممکن است شما برای استفاده به این شبکه ها نیز مراجعه کنید:

    Wireless Local Area Network:

    LAN مبتنی بر فناوری شبکه بی سیم (Wi-Fi).

    Metropolitan Area Network:

    شبکه ای که مساحت فیزیکی بزرگ‌تری از LAN دارد اما از WAN کوچکتر است مانند یک شهر. این شبکه معمولاً توسط یک نهاد واحد مانند نهاد دولتی یا شرکت بزرگ اداره می شود.

    Campus Area Network:

    شبکه ای که چندین LAN دارد اما از یک MAN کوچکتر است، مانند دانشگاه یا محیط های تجاری محلی.

    Personal Area Network:

     شبکه ای که یک فرد را احاطه کرده است و متعلق به آن فرد می باشد.(PAN)

    شبکه ی بی سیم (WPAN)  ممکن است بین دستگاه های بلوتوث ایجاد شود.

    Storage Area Network

    سرورها را از طریق فناوری مانند فیبر به دستگاه‌های ذخیره داده متصل می کند. 

    System Area Network:

    به آن شبکه  ناحیه Cluster یا CAN نیز می‌گویند. در این نوع شبکه ها  رایانه هایی که  با کارایی بالا و دارای اتصالات پر سرعت را در پیکربندی خوشه مانند پیوند می دهند.

    2-انواع شبکه از جنبه توپولوژی

    شبکه خطی یا Bus
    شبکه ستاره­ ای یا Star
    شبکه حلقه­ ای یا Ring
    شبکه سرند یا Mesh

    توپولوژی باس یا Bus Topology

    در این نوع از اتصال فیزیکی شبکه از کابل‌های هم محور یا Coaxial استفاده میشود.
    کابلهای Coaxial (همان سیم آنتن تلویزیون) که در پشتیبانی شبکه باس بکار میروند.

    این نوع شبکه دو نوع است Thin و Thick که نوع دوم دیگر استفاده نمیشود.

    برای اتصال کابل به کارت شبکه از کانکتور های BNC و T connector استفاده میشود.

    حداکثر طول کابل در شبکه Thin Net برابر ۱۸۵ متر و در شبکه Thick net برابر ۵۰۰ متر است.
    در صورتی که طول کابل بیشتر از مقدار تعریف شده باشد، به علت مقاومت موجود در کابل، جریان ایجاد شده در آن رفته رفته ضعیف شده به گونه ای که کامپیوتر مقصد، قادر به تشخیص جریان نخواهد بود به این پدیده Attenuation می‌گویند.در این شبکه وقتی کامپیوتری شروع به ارسال Data میکند، جریان وارد کابل شده و در هر دو جهت پیش میرود تا به انتهای کابل برسد در این فاصله جریان به تمام کامپیوترها می‌رسد ولی تنها کامپیوتر مقصد از آن استفاده میکند.
    وقتی جریان به انتهای کابل برسد برگشت پیدا میکند (Bouncing) و با جریان داخل سیم تداخل پیدا میکند (Collision )رخ میدهد.
    برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی در انتهای کابل از Terminator استفاده میکنیم، که در واقع مقاومتی است که در Thin Net معادل ۵۰ اهم و در Thick net برابر ۷۵ اهم است . حداکثر تعداد کامپیوترها در شبکه Bus برابر ۳۰ عدد می‌باشد.

    مشکل اصلی این پیکربندی این هست که اگر یک مشکل کوچک در یکی از کانکتورها، ترمیناتور یا کابل شبکه به وجود بیاید کل شبکه به هم میریزد و شبکه Down میشود.

    شبکه ستاره ­ای یا Star

    در این نوع Topology از هاب یا تمرکز دهنده (Concentrator) از برای کابل کشی استفاده میشود.
    در یک شبکه Star هر یک از کامپیوترها توسط یک کابل مجزا به هاب متصل می شوند. اغلب LAN های اینترنتی امروزی از این Topology استفاده میکنند.

    دو نمونه از مزیت های Star Topology این هست که به دلیل اتصال هر کامپیوتر با کابل های جداگانه به هاب اولا تحمل خطا در چنین شبکه های کامپیوتری بالاتر است و ثانیا اگر یک کابل یا کانکتور دچار مشکلی شود فقط آن سیستمی که با آن کابل یا کانکتور دچار مشکل بوده تحت تاثیر قرار میگیرد و دیگر آسیبی به کل شبکه وارد نمی شود .(بر خلاف Bus).
    عیب این Topology در نیاز به سخت افزار اضافی یعنی هاب می‌باشد و اگر هاب دچار مشکل شود کل شبکه    Down میشود که البته چنین مشکلی به ندرت پیش می آید.

    شبکه حلقه­ ای یا Ring

    در این نوع ترتیب بندی هر کامپیوتری به کامپیوتر کناری خود متصل است مثل شبکه­ هایBus .
    ولی با این تفاوت که در این نوع شبکه بجای اینکه دو انتهای کابل شبکه بسته باشد کابل‌ ها به همدیگر وصل میشوند و یک حلقه را تشکیل میدهند. نحوه ی کار این شبکه بدین صورت است که سیگنالی که از یک کامپیوتر تولید شده بعد از گذر از تمام کامپیوترها دوباره به کامپیوتر تولید کننده بر می گردد و خودش آن را از شبکه حذف می کند.
    البته این پیکربندی حلقه ای یک ساختار منطقی است نه فیزیکی، به عبارت ساده تر حلقه در سیم کشی شبکه وجود دارد نه کابل کشی آن.

    شبکه سرند یا Mesh

    در این نوع شبکه تمامی کامپیوتر ها باهم دیگه ارتباط مستقیمی دارند .

    منبع:ممتاز سرور

مشاوره رایگان عصر شبکه

برای تماس فرم زیر را تکمیل کنید