0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

شبکه محلی (LAN) چیست؟

فهرست مقاله

شبکه محلی (LAN) چیست؟

شبکه محلی یا LAN به گروهی از کامپیوترها و دیگر دستگاه‌ها گفته می‌شود که از طریق شبکه با یکدیگر در ارتباط هستند و از طرف دیگر همه آن‌ها در یک مکان که معمولا یک ساختمان مانند اداره یا خانه است قرار دارند.

شبکه محلی (LAN) چیست؟

وقتی صجت از شبکه محلی می‌شود، از نام آن دو مسئله را متوجه می شویم: (1) تمام دستگاه‌هایی که در آن قرار دارند شبکه شده‌اند (2) محلی هستند. محلی بودن این شبکه است که باعث تعریف این اصطلاح می‌شود و آن‌ را از شبکه‌های دیگر مانند شبکه‌هایWAN  وMAN جدا می‌سازد.

شبکه‌های محلی عمدتا به یک ناحیه کوچک که معمولا یک ساختمان است محدود می‌شوند. البته نمی‌توان این نکته را با قطعیت از نیازهای ضروری این نوع شبکه دانست. این مکان می‌تواند خانه یا  کسب‌وکار کوچکی باشد که فقط شامل چند دستگاه می شود یا حتی یک ساختمان اداری بزرگ که شامل صدها یا هزاران دستگاه است بشود.

علاوه بر اندازه مکان ، مشخصه مهم LAN متصل بودن دستگاه‌هایی است که در یک مکان محدود و واحد قرار گرفته‌اند.

مزیت‌ها و فواید استفاده از شبکه LAN  مشابه مزیت‌های دستگاه‌هایی است که با یکدیگر شبکه شده‌اند. این دستگاه‌ها می‌توانند یک ارتباط اینترنت را با یکدگیر به‌اشتراک بگذارند، یا اشتراک فایل داشته باشند، یا از پرینترهای اشتراک‌گذاری شده برای چاپ اسناد استفاده کنند.

چه نوع فناوری‌هایی درشبکه LAN  استفاده شده است؟

نوع فناوری که در شبکه LAN استفاده شده وابستگی شدیدی به تعداد دستگاه‌ها و سرویس‌های ارائه شده در شبکه دارد. دو مورد از رایج‌ترین گونه‌های ارتباطی در LANهای مدرن، بدون درنظر گرفتن اندازه، کابل‌های Ethernet و WiFi هستند.

در خانه‌ها و شرکت‌های کوچک، معمولا شاهد مودمی که ارتباط اینترنت را فراهم می‌کند، روتری که به دستگاه‌های دیگر امکان به ‌اشتراک‌ گذاشتن آن ارتباط و هم‌ چنین ارتباط با یکدیگر را فراهم می‌کند، و یک اکسس پوینت وای‌فای که برقراری ارتباط وایرلس دستگاه‌ها با شبکه را امکان‌پذیر میکند هستیم. در بعضی مواقع، تمام این Function‌ها در داخل یک دستگاه واحد ترکیب شده‌اند. حتی، گاهی اوقات دستگاه‌هایی تحت عنوان سوییچ‌ها را می‌بینیم که به‌کمک آن‌ها می‌توان یک ارتباط Ethernet را به چندین نقطه ارتباطی تقسیم کرد.

در LANهای بزرگ‌ تر نیز معمولا شاهد همین تجهیزات هستیم، فقط منطقه تحت پوشش آن‌ها بیشتر است. این بزرگ بودن مقیاس شامل تعداد دستگاه‌هایی که باید استفاده شود و هم‌ چنین میزان قدرت آن‌ها می‌شود.

شبکه LAN یکی از انواع شبکه از نظر مقیاس است و شما می توانید تقسیم بندی شبکه ها را از مقاله معرفی انواع شبکه های کاپیوتری ببینید و یا در دوره Network+ آن را بیاموزید. برای دیدن سرفصل های دوره Network+ کلیک کنید یا آنلاین ثبت نام کنید.

فرستادن دیدگاه

1 دیدگاه “شبکه محلی (LAN) چیست؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان عصر شبکه

برای تماس فرم زیر را تکمیل کنید