0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

شبکه گسترده (WAN) چیست؟

فهرست مقاله

شبکه گسترده (WAN) چیست؟

شبکه WAN  یک شبکه کامپیوتری است که ناحیه جغرافیایی نسبتا وسیعی را پوشش می‌دهد (برای نمونه بین دو کشور یا بین دو قاره). این شبکه‌ها از مسیریاب‌ها و لینک‌های ارتباطی عمومی استفاده می‌کنند به عبارت دیگر شبکه‌های WAN معمولا از امکانات انتقال خدمات دهندگان عمومی مانند شرکت‌های مخابرات استفاده می‌کنند.

شبکه‌هایWAN  از نظر محدوده تحت پوشش با شبکه‌های PAN، شبکه‌های LAN، شبکه‌های CAN، شبکه های MAN، قابل مقایسه هستند. شناخته ترین مثال آن اینترنت است.

کاربردهای شبکه WAN گسترده کامپیوتری

شبکه‌های WAN برای اتصال شبکه‌های LAN یا دیگر انواع شبکه به یکدیگر استفاده می‌شوند. بنابراین کاربران و رایانه‌های یک مکان می‌توانند با کاربران و رایانه‌هایی در مکانهای دیگر در ارتباط باشند.

بسیاری از شبکه‌های WAN  برای یک سازمان ویژه پیاده‌سازی می‌شوند و خصوصی هستند. بعضی دیگر به‌وسیله ISP ها پیاده‌سازی می‌شوند تا شبکه‌های LAN  سازمان ها را به اینترنت متصل کنند.

اغلب جهت پیاده‌سازی شبکه‌های WAN از Leased Line استفاده می‌شود. در هر انتهای خط اجاره‌ای یک دستگاه Router قرار داده می‌شود که از یک طرف به شبکه محلی آن سمت و از طرف دیگر به‌ وسیله یک Hub به آن سوی شبکه WAN متصل است. Leased Line ها می‌توانند بسیار گران باشند. همچنین شبکه‌های WAN می‌توانند بجای استفاده از آن‌ها با استفاده از روشهای به صرفه‌تر راهگزینی مداری و راهگزینی بسته پیاده‌سازی شوند.

قراردادهای شبکه مانند قرارداد مجموعه Protocol اینترنت وظایف انتقال و آدرس‌دهی را برعهده دارند. قراردادهایی مانند انتقال بسته بر سونت/اس‌دی‌اچ (Packet over SONET/SDH)، ATM، MPLS ، Frame Relay اغلب به‌وسیله سرویس دهنده‌ها استفاده می‌شوند تا لینک‌هایی که در شبکه‌های گسترده استفاده می‌شوند را تأمین کنند.

قرارداد X.25 یکی از قراردادهای اولیه مهم شبکه‌های گسترده بوده‌است و اغلب از آن به عنوان پدربزرگ قرارداد Frame Relay یاد می‌شود.

شبکه WAN یکیدیگر از انواع شبکه از نظر مقیاس است و شما می توانید برای دیدن تقسیم بندی شبکه ها به  مقاله معرفی انواع شبکه های کاپیوتری مراجعه فرمایید و یا آن را در دوره Network+  بیاموزید. برای دیدن سرفصل های دوره Network+ کلیک کنید یا آنلاین ثبت نام کنید.

فرستادن دیدگاه

1 دیدگاه “شبکه گسترده (WAN) چیست؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان عصر شبکه

برای تماس فرم زیر را تکمیل کنید