0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

منبع یابی و سورسینگ چیست؟

فهرست مقاله

برای اکثر سازمان‌ها، تأمین محصولات یا خدمات گام ابتدایی در زنجیره تأمین است. سورسینگ شامل یافتن تعادلی بین کیفیت محصولات و مواد اولیه مورد نیاز و مقرون به صرفه است. تقریباً می‌توان گفت که هدف اکثر تیم‌های تدارکات این است که با هزینه کمتر بتوانند سود بیشتری را به دست بیاورند.

در این مقاله ما قصد داریم تا به طور مختصر و مفید به مسئله سورسینگ از یافتن محصولات تا مناسب‌ترین تأمین کنندگان برای خرید را به شما معرفی کنیم.

سورسینگ چیست؟

به طور کلی، سورسینگ یافتن مناسب‌ترین تأمین کننده‌ای است که کیفیت کالا یا خدمات را با قیمتی ارائه می‌دهد که برای صاحب کسب‌وکار حاشیه سود مورد نیاز آنها را ارائه می‌دهد. سورسینگ و تدارکات مانند دست و دستکش هستند که باید با یکدیگر تناسب و هماهنگی داشته باشند. اما قبل از اینکه کالا را تهیه کنید باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • تأمین‌کنندگان احتمالی را بیابید
  • بررسی اجرای فرآیند به صورت دقیق

توجه داشته باشید که هر گونه بروز اشتباه در طول فرآیند منبع‌یابی می‌تواند منجر به هزینه‌های بالا شود. در حالی که بیشتر مدیران کسب‌وکار بر روی مزایای کاهش هزینه تأمین منابع استراتژیک تمرکز می‌کنند، اما در دنیای پر رقابت امروز، شرکت‌های پیشرو شروع به ایجاد ارزش می‌کنند و در عین حال که به مقوله کاهش هزینه توجه می‌کنند ضایعات حاصل از تهیه محصول را نیز نادیده نمی‌گیرند.

سه عامل اصلی که در فرآیند منبع یابی نقش اساسی دارند عبارتند از:

  • ساختار هزینه
  • حاشیه سود
  • رقابت‌پذیری

تأثیر هر یک از این سه عامل در فرآیند سورسینگ به یک اندازه است.

انواع مختلف سورسینگ

برای اینکه یک فرآیند سورسینگ موفقیت‌آمیز داشته باشید باید درک کاملی از کل استراتژی کسب و کار خود داشته باشید. دستیابی به کالاها و خدمات ارزان قیمت نباید هدف نهایی شما قرار بگیرد. در عوض، تیم‌های تدارکات باید فعالیت‌های منبع‌یابی را حول توسعه روابط سودمند متقابل متمرکز کنند. بسته به منبع خود و کالاهایی که نیاز دارید، می‌توانید مستقیماً با عمده‌فروشان، تولیدکنندگان یا منابعی از توزیع‌کنندگان ارتباط داشته باشید. انواع مختلفی از سورسینگ وجود دارد که یک تیم تدارکاتی برای دستیابی به نتایج دلخواه می‌تواند از آن استفاده کند:

  • برون سپاری (Outsourcing): این فرآیند قرارداد با یک تأمین‌کننده شخص ثالث برای ارائه کالاها یا خدماتی است که معمولاً توسط کارکنان داخلی انجام می‌شود.
  • (Offshoring): این معمولاً شامل انتقال فعالیت‌های سورسینگ به یک کشور دیگر است که در آن هزینه نیروی انسانی کمتر است.
  • (Nearshoring): این استراتژی سورسینگ شبیه به offshoring است اما فعالیت‌های منبع‌یابی به کشوری منتقل می‌شود که به کشور اصلی نزدیک‌تر است که باعث می‌شود حمل و نقل آسان‌تر صورت بگیرد.
  • (In-House Sourcing): استراتژی سورسینگ In-House شامل انجام تمام فعالیت‌های سورسینگ در سازمان با استفاده از کارکنان داخلی است.
  • سرمایه‌گذاری مشترک (Joint Venture): این استراتژی شامل ایجاد مشارکت با سازمان دیگری برای به اشتراک گذاری منابع و تخصص است.
  • عملیات Captive Service: این استراتژی شامل تأسیس یک شرکت تابعه با مالکیت کامل در کشور دیگر برای فعالیت‌های منبع‌یابی است.
  • Global Sourcing: این شیوه شامل منبع‌یابی کالاها یا خدمات از چندین کشور در جهان است. این استراتژی منبع‌یابی برای استفاده از روندهای بازار جهانی و یافتن تأمین کنندگانی که می‌توانند بهترین ارزش را ارائه دهند استفاده می‌شود.

مزایای سورسینگ

سورسینگ مزایای زیادی را برای یک سازمان با استفاده از تکنیک‌های مناسب می‌تواند به همراه داشته باشد. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • کاهش هزینه: یکی از مزایای اصلی سورسینگ کاهش هزینه است که در مقیاس بزرگ می‌تواند به کاهش هزینه‌ها کمک کند.
  • دسترسی به بازارها و تأمین کنندگان جدید: آشنایی با تأمین کنندگان جدید در بازارهای مختلف می‌تواند زمینه‌ای برای تولید محصولات، فناوری‌ها و خدمات جدید شود.
  • کیفیت بهبود یافته: تأمین کالاها و خدمات از مناسب‌ترین تأمین کننده‌ها می‌تواند منجر به حاشیه سود بهتر و همچنین محصولی با کیفیت‌تر شود.
  • کاهش خطرات: انتخاب یک استراتژی سورسینگ موثر می‌تواند باعث تنوع بخشیدن به یافتن تأمین کننده و کاهش وابستگی به یک تأمین کننده خاص می‌شود که می‌تواند به کاهش ریسک‌ها کمک کند.

چالش‌های سورسینگ

با توجه به مزایایی که سورسینگ برای یک سازمان می‌تواند به همراه داشته باشد، اما خلق چنین مزایایی بدون چالش نخواهد بود. از جمله چالش‌های سورسینگ عبارتند از:

  • فرآیند طولانی سورسینگ: فرآیند سورسینگ می‌تواند طولانی باشد که منجر به تأخیر در دریافت کالا و خدمات می‌شود.
  • ریسک‌های قراردادی: ممکن است شرایط قرارداد برای کسب‌وکار مناسب نباشد.
  • روابط با تأمین کننده: ایجاد و حفظ یک رابطه خوب با تأمین کننده آسان نیست.
  • گزینه‌های محدود: ممکن است تأمین کننده محدودی وجود داشته باشند که نیاز سازمان را برآورده می‌کنند.

دلیل اهمیت سورسینگ

کسب‌وکار هد اندازه‌ای که داشته باشد عواملی مانند هزینه‌ها، حاشیه سود و رقابت باعث می‌شود که یک شرکت بتواند به مسیر خود ادامه بدهد یا اینکه با شکست مواجه گردد.

سورسینگ برای کمک به شرکت در دستیابی به همه این عوامل ضروری است و با یک استراتژی تثبیت شده شرکت‌ها می‌توانند به طور موثر زنجیره تأمین خود را بهینه کنند. از جمله دلایل اهمیت سورسینگ عبارتند از:

1- مدیریت هزینه

هنگامی‌که سورسینگ به صورت استراتژیک اجرا شود، خریدار و تأمین کننده هر دو از آن سود خواهند برد. آنها می‌توانند قیمت‌های پایین‌تری را برای حجم بالای خرید چانه زنی کنند. نتیجه آن قیمت تمام شده پایین‌تر و قیمت‌های فروش رقابتی خواهد بود.

2- ثبات

هنگامی‌که شرکت یک تأمین کننده خوب یافت، هر دو طرف می‌توانند رابطه‌ای را ایجاد کنند که باعث اجرای روان کسب و کار گردد. در اینجا خریدار از بابت تأمین محصولات باکیفیت و با قیمت مناسب نگرانی نخواهد داشت.

3- مدیریت ریسک

زمانی که یک رابطه پایدار بین خریدار و فروشنده شکل گرفت، خریدار می‌تواند به طور موثرتری ریسک‌های خود را مدیریت کند. علاوه بر این موارد، آنها می‌توانند به شفافیت و پاسخگویی یکدیگر تکیه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان عصر شبکه

برای تماس فرم زیر را تکمیل کنید