0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

آموزش نصب ویندوز سرور روی ماشین مجازی (VMware)

فهرست مقاله

ماشین مجازی VMware چیست؟

VMware شرکت پیشرو در زمینه ارائه راه حل های مجازی سازی است که به کاربران امکان می دهد چندین سیستم عامل را به طور همزمان بر روی یک کامپیوتر فیزیکی اجرا کنند. این کار با استفاده از نرم افزار هایپروایزر انجام می شود که منابع سخت افزاری را به چندین ماشین مجازی (VM) تقسیم می کند. هر VM می تواند به عنوان یک کامپیوتر جداگانه با سیستم عامل، برنامه ها و داده های خود عمل کند.

با توجه به افزایش استفاده از سرورها در شرکت‌ها و ادارات کوچک و بزرگ، نیاز افراد شبکه کار و علاقه‌مندان به شبکه یادگیری کار با سرورهاست. سرورهای مایکروسافت (ویندوز سرور) کاربرد فراوانی در ایران و اکثر کشورها دارند و شما می‌توانید با گذراندن دوره‌های مربوطه ادمین شبکه شوید.

در این مقاله قصد داریم آموزش نصب ویندوز سرور روی ماشین مجازی را قدم به قدم با هم یاد بگیریم.

(ما Windows server 2012 R2 را به عنوان مثال نصب کرده ایم.)

با آموزش VMware، قدم به قدم با نصب ویندوز سرور روی ماشین مجازی (VMware) آشنا شوید. این فرصت مناسبی است تا با استفاده از این فناوری مهم، به مدیریت سرورها و شبکه‌ها با قدرت بیشتری بپردازید. شروع کنید و مسیری جدید به دنیای فناوری را آغاز کنید.

سیستم مورد نیاز:

  • پردازنده: پردازنده 64 بیتی و با حداقل فرکانس 1.4 GHz
  • حافظه: 512 مگابیت (برای نسخه های دسکتاپ حداقل 2 گیگابیت)
  • کارت گرافیک: VGA با حداقل رزولوشن 1024*768
  • هارد: حداقل 32 گیگابیت فضای خالی

نصب ویندوز سرور روی ماشین مجازی

آموزش نصب ویندوز سرور روی ماشین مجازی

برای نصب نیاز داریم ابتدا یک ماشین مجازی بسازیم و بعد روی آن ماشین ویندوز نصب کنیم. در تب فایل گزینه New Virtual Machine کلیک می کنیم تا به صفحه ساخت ماشین مجازی برویم.

آموزش نصب ویندوز سرور روی ماشین مجازی

در این مرحله می توانیم انتخاب کنیم که Typical یا Custom نصب کنیم؛ در روش دوم سوال های بیشتری از ما پرسیده می­ شود و برای افراد advace هست ولی روش اول ساده تر و سریعتر است. در این آموزش از روش Typical استفاده می کنیم.

آموزش نصب ویندوز سرور روی ماشین مجازی

در مرحله بعد روش نصب مان را انتخاب می کنیم که سه راه دارد:

  1. نصب از روی DVD Driver
  2. نصب با فایل ISO
  3. ابتدا ماشین ساخته شود و بعد ویندوز را نصب کنیم

نصب با فایل ISO

برای انتخاب فایل ISO روی دکه Browse کلیک می کنیم و فایل مورد نظر را از روی کامپیوتر انتخاب می کنیم.

آموزش نصب ویندوز سرور روی ماشین مجازی

در قسمت 1 باید یک نام برای ماشین مجازی مان تعریف کنیم و در قسمت 2 محل ذخیره سازی فایل و فولدر هایی که ساخته می ­شود را انتخاب می کنیم.

آموزش نصب ویندوز سرور روی ماشین مجازی

  1. اگر ویندوز را خریده باشیم و LICENCE آن را داشته باشیم می توانیم آن را وارد کنیم اما اگر نداشته باشیم هم ایرادی نمی گیرد.
  2. ورژن سیستم عامل را انتخاب می کنیم که در ویندوز های مختلف نام های متفاوتی دارد (برای مثال در ویندوز سرور 2012 اگر بخواهیم نسخه گرافیکی آن را نصب کنیم windows server 2012 standard Core و اگر بدون گرافیک را بخواهیم windows server 2012 standard را نصب می کنیم.)
  3. User Name دلخواه را وارد می کنیم.
  4. رمز عبور و تکرار آن را برای User انتخاب می کنیم (به حروف بزرگ و کوچک دقت کنید)
  5. با زدن تیک این قسمت تا وقتی User دیگه ای برای سیستم عامل نسازیم پس از روشن شدن به طور خودکار وارد می شود.

بخش لایسنس نرم افزار

آموزش نصب ویندوز سرور روی ماشین مجازی

اگر کد لایسنس را نداشته باشیم و Next را بزنیم این صفحه برایمان باز می­ شود که می­ گوید شما Windows Product Key را وارد نکرده اید. ویندوز بدون آن نصب می شود ولی باید بعدا کد را اضافه کنید. نیازی به خریداری کد نیست و نگران نباشید. سپس دکمه Yes را بزنید تا به مرحله بعد بروید.

بخش تنظیمات هارد

آموزش نصب ویندوز سرور روی ماشین مجازی

این بخش از نصب برای تنظیمات هارد است؛ در بخش 1 بیشترین فضایی که می ­تواند به فایل های ماشین مجازی اختصاص بدهد را مشخص می کنید. اگر تیک قسمت 2 را بزنید کل فضا در یک فایل ذخیره می شود و با افزایش دیتا ها حجم فایل بزرگتر می شود اما در قسمت 3 فضا را به قسمت های 2 گیگ ای تقسیم می کند و شما می توانید با توجه به نیاز و شرایط یکی از این دو گزینه را انتخاب کنید.

آموزش نصب ویندوز سرور روی ماشین مجازی

در قسمت اخر ساخت ماشین می توانید تنظیمات آن را ببینید و اگر خواستید تغییرات دلخواه را ایجاد کنید.

تیک قسمت 2 برای این است که بلافاصله بعد از ساخت ماشین روشن شود اگر تیک آن را بردارید خودتان باید دکمه Power ON را بزنید (این تیک اهمیت چندانی ندارد.)

آموزش نصب ویندوز سرور روی ماشین مجازی

ماشین مجازی نصب شده و باید ویندوز را نصب کنیم که پس از روشن شدن با صفحه بالا روبه می شویم و باید منتظر بمانیم تا نصب آن به اتمام برسد و وارد محیط ویندوز شود. پس از این مرحله یک بار Reset می شود سیستم و بعد بالا می ­آید.

امیدواریم این آموزش کاربردی برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان عصر شبکه

برای تماس فرم زیر را تکمیل کنید