0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مجازی سازی Vmware چیست؟

فهرست مقاله

مجازی سازی

مجازی یا همان Virtualization یه عنوان یکی از تکنیکهای برجسته و کارآمد در شبکه، امروزه نقش بسزایی را در دنیای ICT ایفا می نماید و بطور چشمگیری مورد توجه مدیران شبکه قرار گرفته است. به گونه ای که امروزه بعنوان یک علم و تخصصی شناخته شده جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. در این بخش به توضیحی مختصر در خصوص مرتبط با این موضوع می پردازیم.

کامپیوترهای مجازی (Virtual Machines)

امروزه کامپیوترهایی با قدرت سخت افزاری بسیار بالا، این امکان را دارند که به صورت همزمان سرویسهای متعددی را میزبانی نمایند و به عنوان یک کامپیوتر سرور، بار بسیار زیادی را در شبکه متحمل شوند. از این رو، طراحان و متخصصان علم شبکه بر آن شدند تا از یک کامپیوتر با قدرت سخت افزاری بالا، بعنوان چندین کامپیوتر استفاده نمایند. بدین صورت که یک کامپیوتر بعنوان میزبان (HOST) ، چندین کامپیوتر مجازی را بصورت میهمان (Guest) در خود نگهداری می نماید. فرآیند بوجود آمدن یک کامپیوتر مجازی بدین صورت می باشد که مانند یک کامپیوتر فیزیکی یا همان Host، از سخت افزارهای مجود برای یک کامپیوتر جدید استفاده می شود؛ از جمله NIC , VGA , HDD , RAM , CPU … می گوییم. یک Virtual Machine می تواند بعنوان یک کامپیوتر سرویس دهنده در شبکه قرار گیرد برای بوجود آوردن کامپیوترهای مجازی، نیاز به نرم افزار مخصوص این امر می باشد که نوعی Emulator (معادل ساز) می باشد. Emulator ها بر خلاف Simulator ها فقط شبیه ساز نیستند و این توانایی را دارند تا بصورت کاملاً واقعی، خروجی های مورد دلخواه ما را ارائه دهند.

توجه

برخی از ویرایشهای پیشرفته نرم افزارهای Virtualization، این امکان را دارند تا از سخت افزارهای چندین کامپیوتر برای ایجاد یک Virtual Machine استفاده نمایند تا یک کامپیوتر مجازی با قدرت بسیار بالا بوجود بیاورند.

مجازی سازی Vmware چیست؟ 1

نرم افزار VMWare

کمپانی VMWARE در سال 1998 در کالیفورنیای آمریکا تأسیس گردید و فعالیت خود را در حوضه مجازی سازی آغاز نمود و تا به امروز ویرایش های بسیاری از نرم افزار VM ware را ارائه نموده است. این نرم افزار بعنوان یک مجازی ساز بسیار قدرتمند در حوضه Virtualization در دنیای ICT شناخته شده است. از ویرایش های کلی این نرم افزار می توان نسخه های ESX Server , WorkStation را نام برد. نسخۀ ESX Server دارای امکانات حرفه ای تری می باشد که توضیح در رابطه با آن در سطح دانشی این کتاب نمی باشد.

مجازی سازی Vmware چیست؟ 2

نرم افزار Hyper-V

کمپانی نرم افزاری Microsoft در سال 2008 نرم افزار مجازی سازی Hyper-V را بعنوان یکی از امکانات ویندوز سرور 2008 ارائه نمود و در ویندوز 8 نیز آن را بعنوان یکی از Feature های سیستم عامل کلاینت در اختیار کاربران قرار داده است. امروزه Hyper-V رقیب سرسختی برای نرم افزار VM-Ware محسوب می شود و از طرفی نیز با سرعت چشمگیری در حال گشسترش می باشند.

توجه

در یک کامپیوتر Host ، امکان استفاده از نرم افزارهای VM Ware , Hyper-V بصورت همرمان وجود ندارد و فقط یکی از این دو نرم افزار در یک سیستم عامل قابل نصب می باشد.

قابلیت Virtualization بر روی  Mother Board

Mother Board های جدید در قسمت تنظیمات BIOS ، گزینه ای تحت عنوان Virtualization دارند که با فعال سازی آن امکان نصب نرم افزار Hyper-V مسیر می گردد. با فعال سازی این گزینه، یک سری دستور العملهای مربوط به پردازش CPU در خصوص مجازی سازی فعال گشته و سرعت عملیات مربوطه بطور چشمگیری افزایش می یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان عصر شبکه

برای تماس فرم زیر را تکمیل کنید